През 1783 г. братя Монголфие демонстрират своя балон с горещ въздух. Историята на балона всъщност започва доста по-рано. През август 1709 г. бразилецът Бартоломеу де Гусман, живеещ в Португалия, демонстрира модел на въздухоплавателен апарат. Той е първият, който изследва някои физически явления и прави опити във въздухоплаването.
През 1782 г. двамата братя Жозеф-Мишел и Жак-Етиен Монголфие, които се увличали по въпросите на динамичната аеронавтика и провеждали експерименти с балони, заключават, че причината за издигането на балона във въздуха се явява електризацията. В действителност балонът използва газ (получен от изгарянето на пропана), който е по-лек от въздуха, и това причинява издигането му.
Първият модел на въздушния балон, изпълнен с горещ въздух („монголфиер”), е създаден от двамата братя Монголфие през 1782 г. Това е първият успешен опит за създаването на вид летателен апарат. Техният балон се появява почти едновременно с балона, изпълнен с водород, който създава техния сънародник, физикът Жак Александър Сезар Шарл. Неговото постижение води до значителен напредък във въздухоплаването. Така балоните, изпълнени с топъл въздух, получават наименованието „монголфиери”, а тези с водород - „шарлиери”. Първият шарлиер се издига над Париж на 27 август 1783 г.
Изобретението на Монголфие е представлявало малка топка с копринена покривка, която на дъното си е имала отвор. Под този отвор са горели хартия, слама и вълна, а топлият топъл въздух влизал в „топката“, като по този начин я повдигал във въздуха. Първоначално експериментите се провеждали на закрито.
След това братята създават по-големи модели и започват да провеждат своите опити на открито, убедени, че изгарянето на смес от слама и вълна образува „електрически дим”, който повдига изпълненото с него тяло. Впоследствие това твърдение е опровергано.
Първата публична демонстрация на безпилотен балон, направен от груб ленен плат, се провежда на 5 юни 1783 г. в Аноне. Балонът е бил с диаметър 39 фута и достига височина от около 1800 метра. Полетът му продължава около 10 минути и се приземява на 4200 фута от мястото на издигането му.
На 19 септември 1783 г. те провеждат втори опит, като този път балонът има „екипаж” - овца, петел и една патица. Първият пилотиран полет с екипаж от двама души датира от 21 ноември 1783 г. балон, когато Пилатр де Розие и маркиз д’Арланд летят над Париж.