Организирането на детско летуване се оказа пазарна ниша, на която заложиха голяма част от представителите на туристическия бизнес у нас. Докато преди време имаше един международен детски лагер - този в Равда, и един Международен младежки център - в Приморско, сега местата, където може да се прекара забавна и полезна ваканция, са десетки, обясняват туроператори.
Интересът към тази ниша в туризма има ясна икономическа обосновка - деца туристи от Русия, Украйна, Беларус влизат в България без визи на базата на спогодба между ЕС и тези страни .
Обикновено това става с писмо от страна на кмета на съответната община до консулските служби, с което се удостоверява кои групи деца пристигат у нас по линията на културния обмен. Това означава по-евтина почивка за клиента и по-опростена процедура за организаторите.
Лагерите условно могат да се разделят на две групи. В първата влизат бази, построени специално за тази цел, във втората са хотелите, пригодени за това. Пример за стар лагер с нова слава е “Чавдар” в Обзор. Нискоетажните постройки са реновирани, построена е допълнителна спортна база, казва пред „24 часа” Пламен Тодоров, който е ползвател на базата.
Тук, както и в повечето т.нар. международни лагери, основната част от почиващите деца са русначета. Те са значително повече от летовниците от Украйна и Беларус, българчетата обикновено са в пъти по-малко.
Едно от обясненията на туроператорите е свързано с установената традиция в Русия. Там е прието семейството да изпрати децата си на лагер през лятото. Ако се налага, за това се пести през цялата година, допълва Иван Червенков от фирма, която работи както на украинския, така и на руския пазар. Според него тенденцията е все повече места у нас да предлагат организирана почивка за деца.