Четири въжета е трябвало да има монтирани на злополучния асансьор, при който една жена загина , а друга беше тежко ранена. Това е само една от констатираните нередности от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
Ето най-важните изводи на експертите:
След проверка на кабината на асансьора и шахтовите врати от ДАМТН отбелязват, че стъклата на шахтовите врати са от обикновено стъкло, същите трябва да са от армирано или секуритно стъкло, тъй като са с размери допускащи предпоставка за опасност при счупване както цяло или част от него за манипулиране и злонамерени действия.
Извършено е преустройство на асансьора, при което е подменена вътрешната бутониера, външните бутониери и е монтирано светлинно показване на 2 - ра спирка /партерен етаж/. Старият повдигателен механизъм е работел с 2 въжета. Повдигателният механизъм е подменен с нов, който е от различен тип и е предназначен за 4 въжета. При преустройството на новият повдигателен механизъм са поставени само 2 въжета, а не 4. Двете въжета са поставени едно до друго, същите трябва да бъдат разположени през едно, отбелязват от агенцията.
Повдигателният механизъм е с малка фрикционна триеща шайба и се е наложило при преустройството допълнително монтиране на отклонителна ролка, като същата е монтирана чрез заваряване към старият фундамент на повдигателния механизъм. Каналите на фрикционната шайба в който са поставени въжета не са износени. Повдигателният механизъм е произведен в Италия Liftex, модел LM 3, с мощност 3,7 kW Подменено е таблото за управление, същото е без маркировка СЕ и липсват данни на производителя.
Скоростният ограничител е изтласкващ тип. Скоростният ограничител е сменен -номинална скорост 0,63 m/s, скорост на задействане 0,89 m/s, скоростният ограничител е произведен март 2009 зав. № 55196, производство на Аспар Турция.
В описанието на състоянието на съоръжението след аварията - обследване на причините за аварията: Скоростният ограничител е изключил; Главният шалтер, където изключва скоростният ограничител е без капак.
Отклонителната ролка, допълнително монтирана, към повдигателния механизъм е изместена чрез усукване. Диаметърът на отклонителната ролка е 120 mm, а диаметърът на носещото въже 10 mm.
Скъсани са и двете носещи въжета. При огледа се установи, че същите имат износване. По въжетата има множество скъсани телчета и стружки от тях по повдигателния механизъм и върху кабината. Въжетата са скъсани под въздействието на тежестта. Въжетата са с органична сърцевина, предназначени за асансьори. За носещите въжета не са представени сертификати за качество.
Действието на клиновия механизъм /десен клин - касета с ролка/ - не е сработил ефективно. Има следи от триене по дясната релса на „Т" образен профил от вътрешната страна на 3 етаж. Няма видими следи от триене по другата релса. Няма следи от триене по ролковата касета и ролката / клиновия механизъм/, което дава основание за твърдение, че същия не е задействал.
Старият повдигателен механизъм на асансьора е тип 60/146. По инструкция на производителя въжетата трябва да бъдат с диаметър не по-малък от 11 mm, тъй като етажността е 10 спирки и машинно помещение. Диаметъра на носещите въжета, поставени след преустройството и към момента е 10 mm, т.е. по-малък от изискващия се.
Причината за бързото износване и скъсване на носещите въжета е малкият размер на отклонителната ролка. Същата е с външен диаметър120 mm. По изискване на Стандарт ЕХ 81-1:1998+А3:2010, т. 9.2.1 - отношението между делителния диаметър на триещите шайби, барабаните и ролките на въжетата и номиналния диаметър на носещите въжета трябва да е най-малко 40, независимо от броя на телените снопове.
Съгласно цитираното по-горе, номиналния диаметър на отклонителната ролка трябва да е по-голям или равен на 400 mm. Това изискване не е спазено.
Представителите на агенцията дават пет забележки:
Поради отказ от „НБ Лифтконтрол" ООД - орган за технически надзор, осъществил техническите прегледи след извършеното преустройство и последващ такъв, ТПК "ВИТОША ЛИФТ" КООП - осъществяваща поддържане на асансьора и „СОФЛИФТ" ООД - извършила преустройството на асансьора, за представяне на документите, касаещи досието на съоръжението и извършеното преустройство, ДАМТН изпрати спешни искания до разследващите органи за изискване техническата документация за извършените дейности по асансьора.
Буди недоумение фактът, че след преустройството се е налагала честа /на две години/ смяна на носещите въжета, поради бързото им износване.
Шахтата не е почиствана, силно замърсена с отпадъци, и е в несъответствие с нормативните изисквания.
Машинното помещение се ползва за склад за материали и резервни части, което е в несъответствие с нормативните изисквания.