ИНТЕРВЮ


Ген. Валентин Петров: Политиците използват МВР за купуване на гласове и репресии над опоненти

11 10853 26.08.2014
Ген. Валентин Петров: Политиците използват МВР за купуване на гласове и репресии над опоненти

Политиците използват МВР за корпоративните си интереси, за купуване на гласове и репресии над опоненти. Това заяви в интервю за Фрог нюз ген. Валентин Петров, член на Инициативната група на АБВ, кандидат за депутат на партията в Пловдив и бивш главен секретар на МВР. Според него в служебното МВР в момента полицейските служители се броят на пръстите на едната ръка, а служебният министър няма представа от министерството. Генералът заяви още, че сливането на ДАНС и ГДБОП е била груба грешка на предишното управление.


- Г-н Петров, като че ли започвате кариерата на политик от една лява партия?

- Аз не съм политик, по-скоро съм полицай и моята експертиза е в тази посока. Ако мога да бъда полезен в посока на националната сигурност се надявам, че наистина ще съм полезен. Има много неща, които можем да направим в една бъдеща реформа на националната сигурност. Има и други неща, по които ще работим. Те са свързани  с преустановяване на терора и злоупотребата от страна на монополите спрямо българския гражданин. Много може да се направи още в сферата на здравеопазването и образованието. Това е част от политическата платформа на партията. От АБВ бързо ще се предложат законопроекти за промени, свързани с енергийните доставчици, електродоставчиците и др.

- Започнах с въпроса за политическата ви кариера, защото се появиха информации, че сте се включили в листите на АБВ заради Румен Петков ?

- Какво значи заради Румен Петков? Той може да е бил вътрешен министър, аз не отричам и добрите си приятелски и човешки отношения с него и семейството му, напротив, гордея се с това нещо. Но приятелството няма нищо общо с работата в една посока в една партия, ако аз имам свои личния убеждения. Аз имам много приятели, които са свързани и със синята, и с червената идея, имам приятели от ДПС , от ГЕРБ. Така, че това са несериозни твърдения.
 Хората ги вълнува повече държавата, в която живеят близките ни, децата ни. А някак през последните години се загуби държавността. За баба и дядо на село сигурността е имагинерно понятие. Те го свързват по-скоро с чувството за справедливост, с това че съдебната реформа не се случва въпреки похарчените стотици милиони по програми и от държавата. Усещането у всички нас е , че пред закона не всички са равни. За едни нещата са позволени, за други законът по-бързо се прилага, за трети пък въобще не се прилага, каквото и да са направили. Това е важно и сериозно.

- Нуждае ли се в момента МВР от нови лица, от хора, които знаят защо са там и знаят как да си свършат работата ?

- МВР е една чисто полицейска структура. Тази структура с полицейски функции през последната една година нямаше нищо общо с полицията. Хората на ръководни длъжности и високо в йерархията на тази система свързани с полицията, можеше да бъдат изброени на пръстите на едната ръка. Няма как една такава система да се управлява от хора, които са външни за нея и да очакваме някакви добри резултати, защото тези хора не са наясно с проблемите. Безспорно е, че МВР трябва да бъде отворено към обществото, да има граждански контрол, но той трябва да бъде в съвсем друга форма и по друг начин да се осъществява, а не да се ръководи от такива хора. Най-просто казано, ако на вас ви е нужен зъболекар, няма да отидете при гинеколог. Той няма как да ви помогне.

- Твърдите в едно свое изказване, че работата на спецслужбите и МВР се е превърнала в шоу?

- Така е. Виждаме в МВР това, което се случва в медиите - филми, операции, едни помпозни наименования и след месец и година всички са забравили какво се е случило, няма внесени обвинения и дори когато има такива, следват оправдателни присъди, следва осъждане на държавата от страна на тези хора. Показателен е примерът с бовшия военен министър Николай Цонев. Знаков и ембеламетичен е случаят с Гуцанов във Варна, случаят с пребитото семейство за два стека цигари и т.н. и т.н. МВР в тези години тотално се компрометира и не го казвам със злорадство. Напротив, това е една болка, защото животът ми е минал в тази система, повече от двадесет и пет години съм бил в нея. Като виждам как се разгражда и съсипва системата, нещата наистина са страшни. Ликвидирани бяха структури, които наистина противодействаха на престъпността. Правителството, което си отиде преди месец, дойде с подготвени промени в закона за МВР и бе ликвидирана службата за борба с организираната престъпност.

- Г-н  генерал, коментирйте отиването на ГДБОП към ДАНС. Минусите май са много повече ...

- Абсолютно груба "грешка" и грешка е в кавички, защото има кръгове, които не желаят борбата с организираната престъпност да бъде ефективна. И такова разбиване на службата започна още през 2006 - 2007 г., когато тръгна противопоставянето на ДАНС на службата, когато тръгнаха да извеждат ДАНС от МВР. Тогава още говорехме за тези неща и се оказахме прави. ДАНС се превърна в една неефективна система, използвана за поръчки, лично подчинена на министър-председателя, както и да се казва той. Тази структура беше създадена без елементарните правомощия за разследване. Партньорите  това ги дистанцира, тъй като говорим за една контраразузнавателна структура, която се занимава и с разследване на престъпления. За тях това бе меко казано непонятно. След това се направи опит да се стабилизира ДАНС, като се вкара в него ГДБОП, като се прехвърлиха функции по разследването, само че в същото време се направиха един куп други глупости. Примерно –  по отчитане дейността на служителите в ДАНС. Как ставаше това? По това каква кореспонденция е водена и бе много по-ценно като служител да напишеш десет писма или кореспонденции с държавни институции или други органи и това  носи повече точки в системата за оценка на хората, отколкото ако си разкрил престъпление свързано с  наркотици, печатане на фалшиви банкноти и т.н. Нещата се изкривиха тотално. Спомнете си само преди няколко години какви количества залавяше ГДБОП. Журналистите отказваха да идват на случаи със залавяне на 50 кг. наркотик, считаха го за малко. На ден се случваха по няколко задържания на стотици килограми амфетамини. А сега виждате, че в правените годишни отчети на митниците и службите говорим за грамове кокаин, един-два килограма хероин. Говорим за година. Правят се отчети колко къса цигари са задържани, а ако ги сметнем излизат че са два-три ТИР-а на година. Външни институции, които оценяват контрабандата, твърдят, че ако преди няколко години тя е била 13-14 %, то сега надхвърля баснословната цифра от 50 - 60%. И затова държавата не раеализира приходи, няма как да има увеличение на заплатите, на пенсиите, няма как да се изпълнят социалните ангажименти към хората. Обогатяват се един много малък кръг от хора, за сметка на мизерията, в която живеят всички останали.

- Наличието на неподготвени кадри в МВР изпозват ли се от политиците за реализиране на техните корпоративни интереси ?

- Според мен това вече стана очевидно даже за хората, които нямат нищо общо с МВР.

- Г-н Петров, кое е най-фрапиращото за вас в новия закон за МВР ?

- Няколко неща се набиват на очи и са силно смущаващи. Това са, например, назначенията, за които беше премахнато конкурсното начало. Днес един случаен човек може да заеме абсолютно, без каквото и да е пречка, ръководен пост в МВР. Имаме вече началници на районни полицейски управления с две-три годишен трудов стаж, които още не са се ориентирали къде се намират и не знаят вратите на министерството. Да не говорим за по-високите етажи на управленческа дейност в министерството. Няма как изискването за един главен секретар да бъде, условно казано, пет години. За пет години оперативният работник вече  се е формирал като такъв, придобил е опит, умения, знания, успял е да създаде своята агентура и т.н. и вече можем да говорим , че може да заеме длъжността на главен секретар. По този начин се убива у хората уменията да се развиват професионално, да трупат уменията, опита и да разчитат благорарение на тях да правят кариера в МВР.  Друго: когато в едно министерство се отива към премахване на социалните придобивки на служителите, когато не можеш да обясниш защо една печеливша дейност като СОД се прехвърля в ръцете на други хора, когато в едно министерство над 90% от бюджета отива за заплати и не остават средства да се купува нова техника, горива и др., то какъв може да е очакваният резултат? Естествено такъв, какъвто е в момента - лош.
МВР се нуждае от една спешна и много драстична реформа, за да започне да работи в полза на обществото. Та нали целта на МВР е да се опазят живота и имуществото на гражданите. Тогава, когато те имат чувствата за несигурност, че могат да бъдат ограбени, че няма кой да накаже дори и малкото задържани извършители, нещата са лоши. За съжаление днес никой не иска от МВР някакъв процент разкриваемост. Просто хората искат да чувстват сигурност, да виждат присъствието на полицая. Да знаят кой е районният им инспектор, кой е кварталият около училищата. Това искат хората. Не се интересуват от статистиките и килограмите. Искат да имат усещането за сигурност  и нищо повече.

- За това ли си говорите с вашите потенциални избиратели като кандидат за депутат от АБВ ?

- Няма наши избиратели. В крайна сметка всички хора живеем на едно и също място. В Пловдив живеят избиратели на ГЕРБ, БСП, ДПС, АБВ и т.н. Ние от АБВ не сме хората, които ще ги излъжем. Слава Богу, ако се погледне профила на гласувалите за АБВ на евроизборите, ще се види, че това са хора, които имат нужния образователен ценз и висок интелект. И тези хора са припознали АБВ като политическа сила, която би отговорила на техните потребности и не ги е излъгала. Те бяха достатъчно лъгани през този двадесет и пет годишен преход от различни месии. Ако се върнем назад ще видим, че са лъгани веднъж, втори път, трети път. И именно това бе предпоставката за възникване АБВ. Тя е лява формация, но тя се отдели от това ръководство на БСП, което продължава да лъже избирателя.

- Две думи за циментирането на Светлозар Лазаров за пет години като главен секретар в МВР?

- А вие защо мислите че е циментиран? Всяка политическа сила с мнозинство в парламента може да промени закона така, че няма значение дали главният секратар се казва Светлозар Лазаров или по друг начин, може да бъде сменен. Но думата тук не е за Светлозар Лазаров, а за фигурата на главния секретар. Докато политиците не разберат, че МВР не е инструмент в техните ръце, че не е инструмента, с който могат да си осигуряват безпроблемното купуване на гласове и използват МВР за репресия срещу своите опоненти, едва тогава МВР ще стане истинско МВР. Закон не се прави заради Светлозар Лазаров, а за професионалното ръководство на МВР,  без значение как се казват директорът на полицията или главният секретар.

- Смятате ли, че АБВ ще мине бариерата за влизане в новия парламент ?

- Надявам се, че АБВ ще мине тази 4 процентова бариера. В крайна сметка хората ще разберат, че идеята на АБВ е и в самото наименование Това е една алтернатива, едно възраждане на българската държава.

- Аз вас не ви ли хвърлиха на вълците в битка с Бареков и Борисов в Пловдив ?

- Тук няма битка. Докато политическите партии приемат политиката като битка, а не като обединение за развитието на държавата, резултатът ще е този. Всяка политическа сила идва на власт и обещава, какво ще се случи през тези четери години, в които ще управлява. Абе, хора, трябва да се очертае един по-дълъг хоризонт от време. Един хоризонт от 10 - 20 и повече години, защото демографската криза няма как да бъде решена за четири години. Няма как реформата в МВР да стане за четири години. Политическите партии трябва достигнат до споразумение, че независимо кой управлява четири години, посоката трябва да не бъде променяна. След като са поставени определени цели и приоритети на държавата, те трябва да бъдат следвани, независимо от това кой управлява.

- Как виждате работата на служебния кабинет и на служебния вътрешен министър?

- Виждам неща, които въобще не ме радват, а ме безпокоят. Тези хора поеха управлението на страната с една единствена задача- да успокоят ситуацията и проведат едни нормални, честни избори. Нищо повече. А те започнаха едни дългосрочни планирания, уволнения и назначения на хора, които биха обслужили определени интереси по време на изборите.

Жалко е, но служебният вътрешен министър няма представа от министерството. Добри познати сме с Йордан Бакалов, но как да кажа, че това е нужният и подходящ министър на вътрешните работи... Той, докато разбере къде се намира, ще си тръгне. Това е.

Въпросите зададе Красен Бучков
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама