НОВИНИ


Кабинетът „Орешарски” с просрочени задължения от 156,69 млн. лв.

3 4730 02.09.2014
Кабинетът „Орешарски” с просрочени задължения от 156,69 млн. лв.

Планираните обществени поръчки до края на 2014 година от кабинета „Орешарски” са с обща прогнозна стойност 3,047 млрд. лв. Правителството е просрочило задълженията си с 156,69 млн. лв. В най-голяма задлъжнялост са Министерство на отбраната – 109,24 млн. лв., Министерство на вътрешните работи – 30,14 млн. лв., Министерство на правосъдието – 6,25 млн. лв. Най-големи са просрочените задължения към доставчици. Това показват резултатите от вътрешните одити на министерствата и МС към 31 юли.


Към края на юли просрочените вземания на стария кабинет са 136,44 млн. лв. – най-много в Министерство на земеделието и храните – 25,86 млн. лв., транспортното министерство – 22,79 млн. лв., МВР – 18,95 млн. лв., Министерство на регионалното развитие – 13,43 млн. лв.

 

Според отчета предстоящите плащания до края на годината по договори, сключени от кабинета „Орешарски” през 2014 г. и преди това, са в общ размер от 1,44 млрд. лв., а осигуреното финансиране е 1,176 млрд. лв. Финансово неосигурените договори са за 267,33 млн. лв. Най-много те са в МО – 103,60 млн. лв., където няма 98,78 млн. лв. за ВМА; в МРР – 76,06 млн. лв., където няма осигурени 76,04 млн. лв. за АПИ; в МВР – 42,58 млн. лв.

 

Размерът на неосигуреното финансиране ще се увеличи значително след допълнително въведените ограничения с ремонта на държавния бюджет, посочват одиторите.

 

Приходите на министерствата и МС, управлявали до края на юли, се изпълняват по годишния план, показва още анализът на представените бюджети. Изоставане има в земеделското министерство, където са изпълнени 45% от плана, Министерство на образованието и науката – 14%, Министерство на околната среда и водите – 31%.

Риск за прескачане на законовото ограничение за разходване на средства до 95% има при: МРР, където разходите са 78% от разполагаемия бюджет; Министерски съвет – 72%; Министерство на външните работи – 67%.

 

В някои министерства са достигнати сравнително високи нива на лимитите за ангажиментите за разходи и новите задължения за разходи, което създава потенциален риск да бъдат превишени в годишен аспект, посочват одиторите. Това са: МРР – 88% за ангажиментите за разходи и 72% от задължения за разходи: Министерство на младежта и спорта – съответно 85% и 73%; Министерство на външните работи – съответно 62% и 65%; Министерство на земеделието и храните – съответно 71% и 59%.

 

В отчета за касово изпълнение на бюджета на Министерство на здравеопазването, Министерство на земеделието и храните и Министерство на външните работи към 30.06.2014 година не е представена информация за поетите ангажименти за разходи и новите задължения за разходи.

 

Липсата на тази информация води до непълно представяне на данните в отчета, както и до невъзможност да бъдат взети адекватни управленски решения. Налице е риск да не могат да бъдат контролирани нивата на лимитите в бюджета, както и да бъдат превишени, коментират пред bTV от служебното финансово министерство.

 

Анализът показва, че в някои министерства и в МС отчетените разходи за персонал, които са относителни постоянни и пропорционални в рамките на годината, изпреварват очакваното изпълнение на бюджета. Като пример са посочени: МС – 62%; транспортното министерство – 66%; Министерство на културата – 78%. Плащанията за персонал включват: заплати, осигурителни вноски, обезщетения при пенсиониране и прекратяване на правоотношенията и други възнаграждения, в това число плащания за нещатен персонал, нает по трудови правоотношения, граждански договори и др.

 

Установени са по-съществени отклонения спрямо утвърдения годишен план на разходите за издръжка: МЗ – 172%; МОСВ – 127%; МРР – 73%; МС – 72%; и капиталови разходи: МТСП – 96%; МС – 78%; МРР – 76%.

 

От тях 1,005 млрд. лв. не са осигурени за обществени поръчки, които предстоят да бъдат възложени и изпълнени до края на годината. Това показват резултатите от вътрешните одити на министерствата и МС към 31 юли, извършени от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и Дирекция „Вътрешен контрол” при Министерство на финансите.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама