"Нейшън брендинг" означава създаване на положителен образ в обществото на една страна, народ или нация. Такъв проект се подготвя и за България от пи-ар агенция в Берлин и от в. "Ханделсблат".
Както изглежда, усилието идва тъкмо навреме - наскоро пред журналисти в Берлин българският вицепремиер Меглена Плугчиева се оплака от черногледството на българските медии, които представяли всичко в черни краски и не виждали, че освен проблеми, в страната има и успехи. Сега те трябва да бъдат "уловени" и мултиплицирани от проекта, който в моментна подготвя пи-ар агенцията "Ъпдейт комюникейшънс" от Берлин. Веднага трябва да уточним, че това не е някаква държавна поръчка за създаване на положителен образ на България в чужбина, а частна инициатива, която се подкрепя от българската държава, научих от ръководителя на проекта - Алесандро Давид от "Ъпдейт комюникейшънс": "Ще публикуваме между 12 и 20 страници за България. Преди това на място ние ще проведем поредица от срещи с представители както на българското правителство, така и на неправителствения сектор, на медиите. Въз основа на наученото на място и впечатленията ние ще подготвим специална притурка за България, която ще излезе вероятно през ноември във вестник "Ханделсблат". Песимистите ще кажат - такова нещо вече е правено, притурки за България са излизали в не едно и две чужди издания. Да, но в случая става въпрос за не кое да е издание, а за един вестник, който в Германия се чете от хора на управленски постове. Според ръководителя на проекта посланието ще достигне до една аудитория от поне половин милион хора, формиращи обществено мнение в Германия. Затова не е маловажно, каква картина на страната ще пресъздадат авторите на проекта. Алесандро Давид: "Нашата цел е да покажем положителния образ на България".
"Естествено, трябва да бъдем реалисти и да кажем, че има и проблеми и пропуски. Задачата ни е да покажем, какво се прави в страната, например в политиката, за преодоляването на тези трудности, за решаването на проблемите. Интересуваме се обаче от положителния аспект - къде какви възможности съществуват, как бизнесът може и трябва да помогне, кои са конкретните лица или структури за контакт, например в различните сектори на икономиката." Вместо заключение: Откакто България направи "цивилизационния си избор" (ако трябва да цитирам един от демократичните български президенти), страната попадна в светлината на прожекторите. А там всичко се вижда - и доброто и лошото. И когато в западните медии за България се пише на принципа "или лошо, или нищо", това не е някаква злостна кампания срещу страната, както често чуваме, български политици да представят опростено нещата. За добрия си имидж, за създаването на положителен образ борбата трябва да е ежедневна, а не кампанийна. И колкото по-бързо това бъде разбрано от хората в България на всички нива, толкова по-бързо ще дойде и желаният резултат. От тази гледна точка в момента страната се нужда повече от послания, насочени навътре, а не навън, каквото е това на проекта с "Ъпдейт комюникейшънс".
Емилиян Лилов, ДВ