Покачването на цената на тока, като че ли започва да връща спомена на хората към февруарските протести от 2013 г. Това може да отрезви част от избирателите на ГЕРБ и да сближи резултатите на първите две политически сили – ГЕРБ и БСП и да постави сложни за решаване въпроси за конфигурация на следващия парламент, коментира за Фрог нюз Янаки Стоилов, водач на листата на БСП "Лява България" в 13 Пазарджишки МИР.
Интервю на Ренета Попова
- Г-н Стоилов, предизборната платформа на БСП се основава на обещания от предишните парламентарни избори – създаване на нови работни места, прогресивни данъци и повишаване на енергийната ефективност. За какво ви стигна и за какво – не времето докато бяхте на власт?
- Разбираемо е, че в нашата платформа за тези избори има приемственост с тази от предишните. Първо, защото мандатът се оказа твърде кратък. Наложи се ние да ускорим провеждането на предсрочните парламентарни избори, за да потърсим отново доверието на избирателите, за да не понасяме критики, че отстъпваме от ролята си на мандатоносител. Втората причина е, че политиката, която формулирахме, още преди две години е правилна, тя съдържа редица конкретни ангажименти в икономическата и социалната област, но заради недостатъчната подкрепа и поради краткото време ние не успяхме да осъществим обявената радикална промяна. Трябва да продължим и да включим допълнителни ангажименти каквито се съдържат в нашата платформа, включително тези дванадесет „червени линии”, които показват, че на власт или в опозиция не бива да отстъпваме от нашата политика. Необходимо е отговорно и открито управление, икономически активна държава и власт, която последователно отстоява национални позиции в защита на българските интереси. Направеното за тази година в социалната област не беше малко по отношение на увеличението на минималната работна заплата, на социалните плащания, на мерките за подпомагане на децата и семейството, за включените в бюджета 500 млн. лв., които да подпомогнат развитието на регионите и в известна степен да намалят регионалните различия, подобряване на икономическата среда чрез възстановяване на средства, платени от бизнеса и намаляване на административния и политическия натиск върху него. За първи път от 20 години не само не се допусна увеличение на цената на електроенергията, но тя беше намалена с няколко процента. Направиха се промени, които да защитят правата на кредитополучателите, започнаха действия, които да ограничат монополното въздействие в определени сектори, което затруднява бизнеса и ощетява българските граждани. Оттук нататък предстои ние да развием тази програма като инвестиционна, която се отнася не само за благоустрояване, но и да подпомогне развитието на бизнеса, създаването на работни места чрез национален инвестиционен фонд. Главните задачи са развитие на реалната икономика и подобряване на възможностите за работа и доходи на хората. За достоен живот в справедлива държава.
- 136 нови секции ще бъдат открити за изборите в Турция. Какво ви е отношението по въпроса? Очаквате ли манипулации с вота?
- Аз поставих публично въпроса дали служебното правителство, след като увеличава броя на секциите в Република Турция, е осигурило официални представители на българската държава във всяка една от тях. До момента ние не сме сигурни, че там ще се гарантира достоверност на вота заради организацията, която ще бъде създадена. По начало изборът на датата 5 октомври не е сполучлив, защото не би трябвало датата на изборите да съвпада с празници, било то официални или религиозни, на когото и да било, за да се избегнат допълнителни странични влияния върху вота. Интересно е, че при някои от срещите хората поставят и по-радикални въпроси. Дори на една от срещите в кампанията с бизнеса беше казано, че двойното гражданство не би трябвало да дава възможност за двойно гласуване и че правото на глас трябва да бъде за тези, които са трайно установени в страната. В противен случай те се оказват с по-силни възможности да участват в определяне на политиката на две държави по време на различни избори. В този случай трябва да изберат поне за даден период в кои от изборите на една от тези държави да участват.
- Очаквате ли изненади относно преференциалния вот и чувствително пренареждане на листите?
- На определени места това може да доведе до промени в подреждането на част от кандидатите, включително на БСП, защото прагът, който трябва да се премине не е висок. Самото преференциално гласуване дава възможност на избирателите да изразят отношение освен към партиите и към техните кандидати. Проблемът е, че в съвременните български условия, мнозина разбират преференциалния вот не като конкуренция на различни тенденции в партиите, като поемане на допълнителни ангажименти, а главно като начин за фаворизирането на едни или други участници в кампанията и за компенсиране на неудовлетвореност от мястото в предложените листи. Също така трябва да подчертая, че в Европа получаването на преференции не се постига чрез купуване на гласове. Затова въвеждането на тази промяна в избирателната система в съвременните български условия допълнително усложнява политическия живот и не допринася за оздравяване на политиката. Аз винаги съм смятал, че смесената избирателна система, при която гласовете за мажоритарните кандидати се оползотворяват на пропорционален принцип от партиите, за които са подадени, е по-добър вариант, защото тя извежда всички въпроси на вътрешнопартийната конкуренция преди официалната кампания, а не в нейния разгар. Преференциалният вот може да бъде полезен главно, ако чрез него се използва авторитета на различни кандидати, за да могат хора, които им симпатизират, без да са привърженици на партиите, по този начин да намерят основание да дадат подкрепата си за съответната политическа сила. Наред с всичко друго съсредоточаването на преференциалните стремежи навътре към партиите, включително към тяхното електорално ядро, а не навън, могат да разколебаят, а не да мотивират част от привържениците. Вторият рисков ефект е, че най-вероятно на тези избори ще има висок процент недействителни гласове поради различните числови комбинации, някои от които ще направят невалидни подадените гласове.
- Социологическите проучвания прогнозират до 7 партии да прекрачат бариерата и да влезнат в парламента. Как си представяте властта след 5 октомври?
- Предвиденото покачване на цената на електроенергията, нерешените проблеми в КТБ и други въпроси като че ли започват да връщат спомена на част от хората към февруарските събития от 2013 г. Това може да отрезви значителна част от избирателите и да намали прогнозираните високи резултати за ГЕРБ. Освен това няма как да се подмине социалното размразяване, което беше направено в изминалата година, успокояването и подобряването на бизнес климата. Това може да сближи резултатите на първите две политически сили, имам предвид ГЕРБ и БСП, да постави сложни за решаване въпроси за конфигурацията на следващия парламент.
- Сигналите, които изпраща обществото, са желание за коалиционно управление. Кои са потенциалните партньори на БСП, след като от левицата се чуха призиви „Коалиция с ДПС повече „не”.
- За България и за БСП в този момент няма да бъде политически здравословно отново да се формира, ако въобще това е възможно, управление с подкрепата на БСП и ДПС. За да се търси обаче друг вариант с участието на БСП, това изисква ние да имаме висок резултат, разликата между водещите партии да не бъде голяма и да бъдат отстоени нашите ангажименти, тези червени линии, заради които искаме и очакваме подкрепа от нашите избирател. Доверието на хората стои над властта, а властта трябва да бъде инструмент, чрез който да решаваме проблемите и задачите, които поставяме в тази изборна кампания.