АКТУАЛНО


З. Тодоров пред Фрог: ДАНС се използва срещу неудобните за властта

6 9521 29.09.2014
З. Тодоров пред Фрог: ДАНС се използва срещу неудобните за властта
Златко Тодоров

Какво трябва да се промени в МВР, за да се гарантира сигурността на хората, трябва ли отделно да функционират ГД БОП и ДАНС, за да се чувстваме по-защитени? Необходимо ли е преразглеждането на новия закон за МВР? На тези въпроси отговоря пред Фрог нюз Златко Тодоров, член на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в 42-рото НС и кандидат за народен представител от ГЕРБ.


- Трябва ли ДАНС и ГД БОП да бъдат разделени?

 

- В нито една държава от ЕС не съществува такава структура от системата за сигурност, в която да се смесват контраразузнавателните функции с чисто полицейски функции, каквито има ГД БОП в сегашната структура на ДАНС. Защо служителите от ДАНС освен с анализаторски функции  трябва да се товарят и с разследващи  функции и да им се вменяват и полицейски правомощия? Според мен, това вливане на ГД БОП в ДАНС по време на правителството „Орешарски” бе направено единствено с цел да се създаде една мега агенция, в която да се концентрира голяма власт и тя да се използва умело срещу неудобните за управляващите, включително и срещу техните политически опоненти. В тази връзка едно от първите неща, които трябва да се направят в сектор „Сигурност” е отмяната на реформата „Бисеров – Йовчев”, а това означава и връщане на звеното за борба с организираната престъпност в МВР. И това ние ясно го заявихме и при представянето на управленската програма на ГЕРБ в сектор „Сигурност”.

 

- Ще бъде ли променен законът за МВР?


- Отмяната на реформата „Бисеров-Йовчев” само по себе си означава и промяна на закона за МВР. Знаете, че този закон бе приет без широко обществено обсъждане и в продължение на половин година отлежаваше във вътрешната комисия, докато накрая под диктата на управляващата тройна коалиция на БСП-ДПС и „Атака”, този закон бе приет ударно в рамките на два дни, без управляващите да се съобразят с редицата  забележки и предложения, които ние изразихме и внесохме при разглеждането му.  Аз смятам, че този закон има много слабости и с него системата на МВР няма да работи ефективно, поради което трябва да бъде променен. Впрочем нашият експертен екип в сектор „Сигурност”  е готов със законодателната инициатива и промяната на закона за МВР ще е едно от първите неща, които ще направим в следващото 43 НС.


- Светлозар Лазаров ще бъде ли сменен? Кои са най-фаталните му грешки? Трябва ли да бъде отстранен, докато тече проверката срещу него за случая „Лясковец”?

 

- Що се отнася до фигурата на главния секретар, то това е една от грешките в закона. Големите „експерти” в правителството на Орешарски дадоха възможност висшата професионална длъжност в МВР да може да се заема от хора с малък професионален опит, без да притежават необходимите за него качества, а това е предпоставка и за допускане на грешки, които могат да се окажат фатални. Пример за това е и сегашният главен секретар Лазаров, който смятам, че трябва да носи своята  отговорност и за случая „Лясковец”, а не висшето професионално ръководство да се прикрива зад гърба на редовите служители на МВР. Ако трябва да говорим за фатални негови грешки то само този случай, сам по себе си е достатъчен, защото в резултат на редица грешки и слабости, допуснати при реализирането на акцията в Лясковец, които аз и колегите ми от ГЕРБ от вътрешната комисия посочихме, бе погубен живота на елитен командос от специалните части. Какво по фатално от това да бъде погубен човешки живот. В този ред на мисли всяка една проверка в тази посока трябва да бъде извършвана при максимално ограничаване на субективните фактори, които могат да и повлияят.

 

- Как ще се реши проблемът с битовата престъпност?

 

- Безспорно това е голям проблем за нашето общество, за решаването на който са нужни не само усилията на полицията. Това е проблем, който води началото си от първите години на прехода, а в последните години в условията на икономическа криза и политическа нестабилност  се проявява изключително остро. Смятам, че за решаването на този проблем основна роля играе превенцията. Нека припомним само, че в приетия закон за МВР превенцията като основна функция на министерството не съществува, което още веднъж показва слабостта на този закон.

В  програмата на ГЕРБ за ограничаване на битовата престъпност предвиждаме реално увеличаване броя на униформените полицаи в малките населени места, чрез преструктуриране на щатове и обявяване на конкурси за полицаи от охранителния състав, което заедно с разширяване обхвата на видеонаблюдението от по-големите към по-малките населени места и възможностите на местната власт за изграждане звена на „Общинска полиция” ще създаде реални предпоставки за ограничаване на тази престъпност. В дългосрочен план обаче трябва да се мисли и за справяне с проблемите на демографския срив в тези населени места, с намаляване на безработицата и предоставяне възможности за обучение, квалификация и преквалификация на хората, живеещи в тези места, което ще бъде задача и на другите държавни органи и институции.

 

- Как гледате на наредбата за нещатните сътрудници в МВР, която им осигурява лични автомобили и други придобивки? Ще има ли пари за тях?

 

- Аз съм скептично настроен към въвеждането на нещатните сътрудници в МВР. Гледайки новата наредба смятам, че повечето от функциите, които са определени в нея са морално и гражданско задължение на всеки един от нас и едва ли е необходимо те да бъдат обличани в някакъв нормативен документ. Практиката от преди години, когато имаше такива сътрудници показва, че в много случаи някои ставаха такива сътрудници само за да получат карта, с която да се легитимират пред контролните органи, например КАТ, и да избегнат наказания на пътя или пък по-лесно да получат право да носят и съхраняват оръжие, докато реални резултати от тяхната дейност липсваха. Дано и сега не се получи същото, да се гледат само изгодите, но не и задълженията.

 

- За какво говорят прякорите на висшите полицаи - Боби Г, Свирката, Котьо, Ушко...?  

 

- За прякорите смятам, че до голяма степен те са свързани с някои черти от характера или от действията на даден човек, било то полицай или пък обикновен гражданин и в много случаи те наистина подхождат на отделния субект. По отношение на МВР смятам, че хората там не трябва да се свързват с някакви прякори, а с действията им в борбата с престъпността и опазване на обществения ред. В тази връзка всички нелицеприятни прякори на служители от МВР, даващи възможност за лоши асоциации сред хората, вредят на самата система и уронват нейния престиж, а това е повод да се обърне сериозно внимание на кадрите в нея. Тук трябва да отбележа факта, че през последната година станахме свидетели и на много назначения в МВР на хора, които бяха външни за системата, предимно служители от ДАНС, които не са запознати със спецификата на работа в МВР, което впоследствие рефлектира и върху мотивацията на останалите служители, а от там и върху резултатите в работата на МВР като цяло. 

 

Даниела Николова


 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама