ДАИ-София се раздира от корупция, като милиони се взимат под масата от точно определени хора. За това алармираха пред Фрог нюз служители от дирекцията. Те твърдят, че положението е нетърпимо и почти всички са принудени да работят на ръба на закона или открито да го нарушават. Акциите на ДАНС във Велико Търново и Плевен ни окуражават, че нещо може да се промени, но далаверите при нас са десетократно по-големи”, алармираха възмутени даиджии.
Редовна практика било да се отклоняват проверки на транспортните фирми в София и окръга. По закон това не е позволено, но ръководството на ведомството, намерило няколко начина. Първият е срещу сумата от 1500 лв. да се подскаже на шефа на фирмата да пусне молба за отлагане защото е болен или ще пътува в чужбина. Другият начин е шеф на ДАИ да се обади на инспекторите и да им нареди устно да отложат въпросната проверка за неопределено време. Фрог видя с очите си документ, на който е отбелязано именно такова устно разпореждане. Услугата за това също струва около 2 бона. За последните 2-3 месеца по същата схема са били отложени около 70 дружества, категорични са запознати. В същото време се прилага и малко по-друга врътка. Фирмата може да е с 50 камиона, но в протокола да е отбелязано, че са проверени само 5. В столицата има около 2500 фирми и още толкова в окръга.
Отделно от това са автобусните дружества, които са поне 180. От години има фирми, в което наш крак не е стъпвал за проверка. Имената им се знаят от всички и никой не смее да пипне, защото в противен случай те чака наказание, обясниха отчаяните служители на ДАИ.
Най-голямата далавера пък е, когато все пак се стигне до проверка. За да се приключи без нарушения се броят по 5000 лв. Тарифата се знае от всички и си я плащат предварително. Единият начин на предаване на парите е следният-собственикът влиза при един от шефовете, след което пуска пачката в сакото му, което виси на закачалка. Казва му се: „Пусни колкото сърце ти дава!”.
Напоследък хит са станали лицензите. Чужди фирми, предимно от Гърция масово са започнали да се лицензират у нас, заради по-ниската цена на услугата. Например в Испания за лиценз транспортните фирми плащат по 4000 евро. У нас пък се бъркат за 2000 лв., като от нова година цената пада на 500 лв. и то за 10-години напред. На практика, обаче превозните средства не действат у нас и инспекторите няма как да осъществяват физически контрол. Най-куриозното е, че по документи проверки се извършват и всичко се оформя така, както се изисква по закон. Разбира се, че за тази екстра също се плаща. Работещите, обаче умират от страх, защото при евентуална проверка ще се окаже, че се съставят документи с невярно съдържание, което според НК е престъпление.
Фрог се натъкна и на друга фрапираща нередност. Според информация, извадена от дигиталната карта на определен водач става ясно, че той е извършил близо 20 нарушения. След тях са, че не спазва почивката и не е минал на психотест. В същото време, обаче в констативния протокол срещу това лице в графа нарушеня пише: „няма”. Това означава, че няма да последват никакви наказания за фирмата. Така се действа поголовно и за такъв резултат се заплаща скъпо. Нещата станаха още по-страшни сега, след изборите. Има екипи, които взимат пари. Другите колеги, които не искат да си цапат ръцете, изобщо не се допускат да извършват проверки. Всичко това се отразява на здравето ни, защото с очите си виждаме какво се случва. В Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” работят около 600 човека, като 400 са администрация. Останалите 200 само извършват реално контрола, допълниха потърпевши.
Оказва се, че хора с дълги години стаж взимат по 500-600 лв. заплата, а чиновниците над 1000 лв. Твърди се, че ведомството изцяло е подчинено на ДПС. Дори преди два-три дни, въпреки тежкото финансово състояние, назначили поредния чиновник с турско име.
От три години служителите нямат униформи. Затова са принудени сами да си ги шият и то за своя сметка. Обещаните 3 лева дневни за храна, също секнали през март т. г., което е в пълно противоречие на подписания колективен трудов договор. Заради проблемите много хора са с влошено здраве, като през последните няколко години 12 от тях са починали.
Директор на регионалната дирекция е Кънчо Димитров. Името му нашумя в медите през октомври 2010 г. Той и друг негов колега- Иво Кръстев, бяха уволнени с мотива, че са изнесли информация за пазар за шофьорски книжки на неграмотни българи и незнаещи български език чужденци. Случаят дори стигна до повечето европейски страни, включително и САЩ. Твърди се, че Димитров работел и във Футболния съюз и ползвал луксозен автомобил, даден му от една от фирмите. Въпросната кола се водела на съвсем друг човек.