Българският спортен тотализатор е на път да даде 12 милиона лева за пълно реклама през следващите три години (2015-а, 2016-а и 2017-а) по смущаващо неясни критерии.
Поръчката, обявена на 6 октомври, изисква концепция за пълно рекламно обслужване на спортния тотализатор и изпълнението й, т.е. дейности по реклама и маркетинг; публично, корпоративно и медийно обслужване; производство и предпечатна подготовка. На практика това означава реклама в интернет, печатни и електронни медии, билбордове, брандиране на превозни средства в градския транспорт, флаери, печати, покани, организиране на мероприятия, провеждане на маркетингови проучвания.
При крайната оценка на предложенията определяща роля ще има не цената, а трите технически предложения за всяка от годините. Цената дава до 600 точки, а техническите предложения – общо до 1000 точки при максимален сбор 2000 т. Други два компонента тават до 400 точки общо, става ясно от документацията.
Липсата на ясно зададени критерии за техническите предложения, придружена от липса на отговори по поставените от участници въпроси и от почти невъзможния за изпълнение обем подготвителна работа до крайния срок за подаване на оферти (17 ноември) будят съмнение, че победителят отдавна е ясен.
Сред описанието на критериите се срещат изисквания за креативност, атрактивност и детайлност. И ако при последното би могло да се предположи какво точно се иска, първите две предполагат напълно субективен подход при оценката.
Например в дейност 1 „Реклама и маркетинг“ се очаква „Създаване на художествена платформа за инструменти, формиращи новият атрактивен облик на Български спортен тотализатор“. По-разширеното описание на изискването в документацията гласи „Изграждането на атрактивен облик на Български спортен тотализатор е обвързано с налагането на редица елементи от стратегическа рамка за публично присъствие, обвързани с генерирането на креативно съдържание и ключови послания. Разпространението им сред целевите аудитории е обвързано със спазването на етични, морални и търговски норми в областта на търговската комуникация. Разработването на платформата така, че да позволи унифицирането на публичната комуникация и хомогенизирането на тона на комуникация ще увеличи ефективността на използваните носители“.
В дейността „Организиране, реализиране и модернизиране облика на предаването „Теглене тиражите на Тото 2 и Втори тото шанс“ пък описанието гласи, че „следва да бъде разработена единна концепция за изграждане на атрактивно поднасяне на информацията с всички необходими за целта визуални и словесни елементи, формиращи облика на продукцията и нейното възприемане от страна на телевизионната публика“.
Както и в горния пример, където не се разбира какво се има предвид под „атрактивен облик“ и „креативно съдържание“, нито какви ще са критериите за оценката им, и тук не е ясно какво точно разбират авторите под „атрактивно поднасяне на информацията“.
Потенциални участници в поръчката подават запитвания за разяснения по същество, но част от отговорите препращат към тълковния речник, а друга почти в прав текст казват „Няма да ви отговорим“. Заради липсата на отговори един от участниците „Грейн адвертайзинг“ ЕООД подава жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Тя е входирана на 14 ноември. Искането е процедурата временно да бъде спряна, а КЗК да изпрати на възложителя задължителни указания по прилагането на Закона за обществените поръчки.
В отговор на жалбата от Българския спортен тотализатор са удължили сроковете – за подаване на оферти – до 21 ноември, петък. В измененото решение за поръчката е записано, че офертите ще бъдат отворени на 24 ноември, понеделник. Това решение за отваряне на офертите на 24-и е, меко казано, необичайно с оглед на факта, че те задължително трябва да изчакат както решението на КЗК, така и решението на ВАС при евентуално обжалване на решението на Комисията.
Offnews.bg