ГЕРБ се отказва от задължителната градина за четиригодишните, но не и от държавната помощ за частните училища и детски градини от началото на 2018 г. Това е заложено във внесения днес в парламента законопроект за предучилищното и училищното образование.
Обсъждането на текстове от него започна още в 41-то НС, но не стигна време, за да се гласуват до края, предаде БТА.
ЕК е дала срок законовите промени за реформа в образованието у нас да бъдат приети най-късно през 2015 г., стана ясно от аргументите на един от вносителите на проекта Милена Дамянова пред медиите. В него за пръв път образованието се дефинира като национален приоритет, подчерта Снежана Дукова (ГЕРБ).
Дамянова увери, че парите за образование догодина в никакъв случай няма да са по-малко от тази година, но ще зависят от дефицита в системата, наследен от кабинета на Пламен Орешарски. Тя разясни, че предвиденото държавно финансиране за частните учебни заведения ще е част от средствата за държавните училища в рамките на единния разходен стандарт.
Предвижда се оптимизиране на системата за финансиране на образованието, което означава учителите да получават допълнително пари в зависимост от външното оценяване на качеството и резултатите от обучението. В учебните заведения с
по-лоши резултати също се получават държавни средства, но целево - за покриване на дефицитите. За "отличниците", освен че ще има по-големи суми, те ще могат и сами да решават за какво да ги използват в т.ч и за по-високи възнаграждения за
преподавателите.
В законопроекта се регламентира задължителна квалификация на учителите - 48 часа на атестационен период, отбеляза Корнелия Маринова (ГЕРБ).
Училищното образование ще бъде на два етапа - основно (начално и прогимназиално) и гимназиално, разделено на първи и втори гимназиален етап. Акцент е също по-голямата автономия на училищата. Предвижда се родителите да участва по-активно в учебния процес чрез Обществени съвети, които да контролират и в същото време да работят за развитие на съответното училище.
Снежана Дукова обясни, че в рамките на 5 години помощните училища ще се преобразуват и ще преминат към общините, както и ще бъдат разкривани центрове за личностно развитие и подкрепа за децата и учениците.