ИНТЕРВЮ


Р. Драганов: Туризмът може да усвои до 3 млрд. евро

9 12813 27.11.2014
Р. Драганов: Туризмът може да усвои до 3 млрд. евро
Румен Драганов Фрог нюз

България може да се брандира като страна на розите, преди това преимущество да ни бъде отнето от друг. Последните разкрития на монети в долината на тракийските царе, върху които има изображения на българска роза, са доказателство, че тази територия е била място за производство на розово масло още от древността, коментира пред Фрог нюз Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма.


Интервю на Ренета Попова


- Г-н Драганов, най-накрая имаме Министерство на туризма. Как оценявате организирането на ресора?

- Смятам, че от бранша имаме добра комуникация, тъй като бяха проведени няколко срещи до момента с министър Николина Ангелкова, на които коментирахме структурата на министерството и устройствения правилник. В момента сме в процес на прехвърляне на тези дейности, които са били към Министерството на икономиката и енергетиката. Очаква се новосъздаденото министерство да бъде правоприемник на съществуващите структури към министерството на икономиката, към които се прибавя нова структура, свързана с проекти и програми главно базирани на европейските средства.

Изрично беше посочено от неправителствени организации, че още не съществува отдел, който да е свързан със създаване на регистър на туристическите атракции и управлението на публичната държавна собственост, която включва и цялата плажна ивица. От Министерство на икономиката ще бъдат прехвърлени и някои от представителсвата в чужбина, за да може да се изгради мрежа от тях в различни страни в света.

Все още сме в първи етап от самоорганизиране на Министерство на туризма, който ще включи механично прехвърляне както на бюджетните средства, така и на съществуващите структури. Предстои втори етап, който ще се случи през 2015 г. Тогава е необходимо да има прехвърляне на цели звена от Министерство на регионалното развитие, както и на звена от други министерства. Беше визирано министерство на културата, където дирекцията културен туризъм би следвало да мине към министерство на туризма също.

- Одобрявате ли подбора на Николина Ангелкова за министър на туризма? Кои са най-големите предизвикателства, които стоят пред нея?

- Министър Ангелкова показа на срещите с туристическия бранш, че изключително добре владее материята, свързана с европейските фондове. Има възможност да бъдат усвоени многомилиардни средства както директно към самото министерство, което може да стане бенефициент по програми в размер на около 280 млн. евро, така и по други програми, които могат да се нарекат съпричастни към туризма. Ако включим и големите инфраструктурни проекти, общо частта, която пряко ще засяга развитието на отрасъла ще стигне до 3 млрд. евро. Така че това е сериозна подготовка, която министърът има. Освен това тя има характер, което е изключително важно за реформите, които предстои да бъдат извършени в туризма. Тя успя да овладее различните крила в неправителствения сектор, които се опитаха да воюват и на първата и на втората среща. Така наречената група за натиск, която представлява 12 туристически организации, се опита да внесе тяхно предложение за зам.- министър. Нещото, което беше решено още на първата среща бе, че браншът ще се довери на министъра в този избор.

- Случи ли се това? Как оценявате фигурата на Бранимир Ботев за зам.-министър на туризма?

- С неговото назначаване се продължава международния авторитет, който беше постигнат на срещата между г-н Ботев и генералния секретар на Световната организация по туризъм Талеб Рифай. Има възможност да се продължи работата по изработването на национална стратегия в туризма и да се консолидира браншът, за да има единно представителство. С това ще се премахне конфронтацията между всички над 180 организации, които претендират да представляват бранша.

- Какъв е пътят за консолидиране на иначе разединения туристически бранш?

- На двете срещи, които бяха проведени, пролича, че голяма част представят само себе си под името на гръмки организации. Нито една от браншовите асоциации няма авторитет към бранша. Българската хотелиерска и ресторантьорска организация е в изключително лоши отношения с Международната организация. Колегите намират българските хотелиери за изключително некоректни, че използват нейното лого, а не участват в работата на организацията. Министър Ангелкова фиксира и този проблем. Тя изказа като необходимост създаването на камара на българския туризъм. Имаше предложение да бъде свикан конгрес на всички към момента категоризирани със закона по туризма хотелиери, чието число надхвърля 3950. В същото време да бъде свикан и конгрес на всички регистрирани туроператори и туристически агенции, общо 2841. Така ще може да има ясно представителство, както на категоризираните хотелиери, така и на регистрираните по закона туроператори. Големият проблем за хаоса в неправителствения сектор е сивата икономика, която пречи на работата на много хотелиери и ресторантьори. Проблем са и фирмите фантоми, които се активизират особено по празници. Има пълна дезорганизация по отношение на гаранционния фонд, който не беше създаден. Икономическите интереси, както на чуждестранните, така и на нашите туристи, които пътуват в чужбина, не са защитени.

- Как гледате на концепцията на министър Ангелкова съветниците й да бъдат известни хора с добър имидж, посланици на България, които обичат държавата и работят за нейния образ навън?

- Може би е визирала това, че има достатъчно подготвени във всички направления българи, които могат да спомогнат работата на туризма. В това направление тя посочи както лица, които се занимават с културните институти в чужбина, така и работещи по линия на Министерство на външните работи и Министерство на икономиката в чужбина. Тя посочи, че ще работи с всички тези представители, така че да може да конструира системата и на външното представителство на българския туризъм.

- Брюксел ни наложи санкция от 160 хил. лв. за проваления проект на туристическото ни лого и бранд. Кой ще плаща?

- Глобата ще бъде изплатена от Министерство на туризма. Програмата все още не е приключила, това ще стане 2015 г. Коментирахме, че трябва да се изчисти въпросът със символиката и логото на България. Отново беше повдигнат въпроса за българската роза като символ на туризма ни повече от 110 г. България може да се брандира като страна на розите, преди това преимущество да ни бъде отнето от друг. Дори проф. Божидар Димитров коментира, че последните разкрития на монети в долината на тракийските царе, върху които има изображения на българската роза, са доказателство, че тази територия е била място за производство на розово масло още от древността.

- Розата е акцент на логото ни от 1994 г., което все още се използва?

- Още 1894 г. България за първи път се представя на световното изложение в Чикаго с мускалчета и българска роза, България налага непрекъснато и последователно името си като страна на розите. При връчване на акредитираните писма на японския император, на английската кралица и на американския президент, дипломатите чуват като приветствие, че България е страната на розите. Това преимущество и добро име не трябва по никакъв начин да бъде похабявано. А именно това се случи с последната концепция за туристическо лого на България. Създателите й се позоваха на изследване, което направиха в трамвай в Австрия. От 36 човека само 10 знаели, че България е страната на розите. Това е по-скоро показателно, че независимо от малкия брой хора, България се разпознава като страна на розите. Екипът изкара на преден план в последното лого слънцето без въобще да се съобразява, че то грее над всички 220 страни, членуващи в ООН. Няма как ние да се позиционираме като страна на слънцето. Да не говорим, че символиката на Япония е „страната на изгряващото слънце”. Слънцето освен това е част от националните флагове на много други страни. Розата уникално се припознава само с България.

- Изначално ли е сбъркана концепцията на новото туристическо лого или е възможно да се нанесат корекции?

- Концепцията може да бъде преработена, тъй като мотото й е „Открий и сподели”. Има предложение дори да бъде поканен Христо Явашев - Кристо като световноизвестен български артист, който да опакова една роза. Така би се вписала цялата изработена стратегия, която почива на този слоган. Тъй като авторитетът на Кристо е безспорен, целият свят ще узнае, че България е страната на розата.

- Предлагано ли е такова нещо на Кристо?

- Такива разговори бяха водени по време на кампанията против сегашното лого с Националната художествена академия. Трябва първо да имаме съгласие да поканим Кристо и след това да се водят преговори с него. Сумата, която беше заделена за лого, е абсолютно достатъчна, за да задоволи подобно търсене. Кристо е артист и не би отказал. Подобна идея се поддържа от по-голямата част от туристическия бранш. Зад нея стои и националният борд по туризъм, община Казанлък, лично кметът на Казанлък и цялата общественост. Има единство, но това зависи и от изпълнителите на логото, които трябва да направят крачка назад, за да може проблемът с логото да бъде туширан и да не бъдат загубени пари за България. Проблемът със символиката на българското лого може елегантно да бъде преодолян.

- Благой Рагин предложи Крисия да стане рекламно лице на България в туристическия бранш, а идеята по-скоро беше приета от министър Ангелкова?

- Благой Рагин спомена тази своя идея по време на срещата, но тя беше отхвърлена от бранша. Не защото Крисия няма тези качества, а защото браншът прецени, че върху това дете се оказва изключително голям натиск, който може да се избегне на този етап.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама