Бойко Борисов даде подкрепата си за обсъждани от ръководството на МВР промени в системата, които да доведат до намаляване на администрацията и увеличаване на оперативния състав.
На заседанието на МС Борисов попита министрите си намерени ли са пари за пускането на камерите и отсече: "Не искам отговор "не". Бесен от немарливостта на чиновници от вътрешното министерство, той нареди преди 10 дена да бъдат изплатени задълженията на МВР към фирмата, която поддържа 300 камери за видеонаблюдение в София.
Това е и основната причина бившият шеф на ДАНС Петко Сертов да изчезне без абсолютно никаква следа, след като взема автомобила си от паркинг пред НДК в София. Пътят му по столичите улици „Петко Славейков” и търговската „Витоша”, е „осветен” единствено от частни камери пред магазини, банки и офиси на мобилни оператори.
Стенограмата вижте ТУК:
БОЙКО БОРИСОВ: Парите за камерите намериха ли се? Не искам отговор „не“.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Знам, че това е свръхприоритет. Парите за камерите още не са намерени, но тук има един юридически въпрос, че преди една година консорциум от две фирми са изпратили писмо в МВР, че обект на патент става софтуерът на видеонаблюдението в град София. Говоря за полицейското видеонаблюдение, защото има и общинско. Това означава, че на тях трябва да им се превеждат вече суми от бюджета на МВР без обществени поръчки. Тъй като искам този технически въпрос да бъде изчистен по най-бързия начин - свръхприоритет е това, сутринта на оперативка пак го разисквахме. Ще опитаме още януари месец със собствени средства, приоритетно от новия бюджет, да преодолеем този юридически проблем, защото мисля, че не е редно без търгове да превеждаме директно на две фирми пари само и само защото софтуерът е обект на някакво авторско право.
Не знам дали нарочно е направено това или не, но това е една от причините постепенно някои от функциите на полицейското видеонаблюдение да отпадат. Това не е редно и затова ще се опитаме първото тримесечие най-късно всички функции да бъдат на 100% възстановени поетапно, една след друга да почнем да увеличаваме функциите още от 1 януари.
БОЙКО БОРИСОВ: Камерите трябва да работят, ако трябва – съкрати хора, но те са по-ценни. Не искам… За юридически казуси има цял юридически отдел там, все хора, на които иначе не можеш да им затвориш устата като се заговори за юридически казуси. Да намерят решение да заработят камерите. Край! Намерете го!
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Може ли по темата на господин Горанов да кажа нещо?
БОЙКО БОРИСОВ: Може. Но сега тая е темата. Другата тема после. Дай пари – ето, даваме. Но темата е тази.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Във връзка с промяната на Закона за бюджета за 2014 г., искам да кажа, че в момента тече промяна в Закона за МВР, Закона за ДАНС, Закона за специалните разузнавателни средства и наистина да призова за една подкрепа. Една административна реформа на вътрешното министерство е категорично необходима в няколко пункта. И друг път сме го коментирали, господин премиер. Не е редно всички държавни служители в МВР да работят в условията на една категория труд – първа категория труд. Това вътрешно диференциране е абсолютно необходимо и от определена дата поне новоназначените служители в администрацията трябва да се подчиняват на Закона за държавния служител. Тъй като съзнавам, че ще има съпротива на едно такова решение, наистина призовавам за подкрепа и за законодателната промяна, и чисто организационно как ще се случи това.
Администрацията, общо взето, всички знаем какво означава – и човешките ресурси в министерството, и международната дейност, юрисконсултите, счетоводствата и много други дирекции. Така че, това е един от акцентите на реформата, които ще направим още в първите месеци на следващата година. Ползвам повода да Ви поканя, ако имате възможност, на 12 януари в 10 часа ще представим пътна карта на реформата в МВР.
Освен това, искам да съкратим около една втора до една трета от административните звена в МВР, за да можем да усилим полицейското присъствие на територията на страната.
В същото време, според мен, тази административна реформа трябва да обхване и други структури от сигурността – ДАНС, Държавна агенция „Технически операции“, разузнавателни служби и НСО, в смисъл, че и там администрацията трябва да се подчинява на Закона за държавния служител, а не да бъде първа категория труд. В този смисъл също имаме нужда от подкрепа и в парламента, и на Министерски съвет.
Накрая, господин премиер, ако ми позволите – има разлика в държавната служба – специфичната – в МВР, в ДАНС и в другите структури. Тоест, по различен начин се назначават и постъпват на работа полицаи и пожарникари, от една страна, служителите в ДАНС, които са първа категория труд, по различен начин се изчисляват коефициентите за възнаграждения – нещо, което подклажда непрекъснато напрежение. Дори имат различни размери на обезщетения, когато се пенсионират или напускат. Мисля, че трябва да помислим върху въпроса държавната служба първа категория труд във всички тези структури, които изброих, да стане еднотипна. Иначе постоянно ще има напрежение между структурите.
БОЙКО БОРИСОВ: Първо, искам да благодаря на всички министри, защото не всички бяхте достатъчно активни при защитата на бюджета, и на парламентарните групи, и на партиите, които подкрепиха бюджета, за да имаме бюджет.
Второ, така, както в здравната, така, както в съдебната, така, както се надявам, и в пенсионната реформа, така и в реформата в сектора сигурност, където са и МВР, и ДАНС, са задължителни промени и всички ще застанем, убеден съм, и зад кабинета, и партньорите в управлението.
Как трябва да стане? Изписваш го хубаво. Отиваш в парламента. Парламентарните групи, включително покани след това и направи среща с опозицията, които искат – ако искат, да дойдат, представи им я, ако не искат да дойдат… Поне господин Миков на мен ми заяви, че искат да са градивна или опозиция, която, ако има нещо добро, да го подкрепят. Покани ги, седнете, разговаряйте. Ако искат – искат, ако не – не, това им е работата, да са опозиция. Но за нашите парламентарни групи заделяш колкото трябва време – там има грамотни хора, хора, които са били в службите, работили са, познават проблемите, постигаш си подкрепата. След това идваш тук, даваш я на Министерски съвет, приемаме я и заставаме – ще ми запишете в календара, живот и здраве, 12 януари, да дойдем така, както бяхме в здравето, така ще дойдем и при тебе – всички ще те подкрепим всячески. Защото това, което каза, аз мисля, че няма нито един от министрите, който да не каже „Да, но това хората не си го мислят“ или „Не сме го чували в разговори и дебати“. И то е нормално. Не може, нищо против нямам секретарките или техническия екип – да взимат толкова, колкото undercover-ът, който може да го уловят всеки момент, или на границата, бягайки, винаги може някой да го… Има си рискове и то са си реални рискове. Както е – едно е да си пожарникар, който гаси пожарите, друго е с чантата да ходиш да съставяш актове. Не че не е важно, но то затова има степенуване на труда – първа и втора категория, ще имаш пълна подкрепа.
В този ред на мисли да се върна пак не само на тест камерите – спирането на нарушители по пътя. Срокът беше скоро. Кажи няколко думи на колегите също.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: За пътния контрол. В средата на януари, дали сме си двумесечен срок, в рамките на който ще отчетем положителните, ако има – и негативните страни.
Господин премиер, тъй като това е обект на ежедневен коментар при нас, струва ми се, че резултатите досега са по-скоро положителни. Така се възприема и от хората, тъй като елементът на контакт между шофьор на автомобил и униформен полицай може да се извършва вече само в условие на видеозаснемане, тоест, условие за корупционно поведение в момента няма. Имам доста отзиви от страната и от много познати, и от служители на МВР – това го коментираме и на оперативки, че отзвукът е по-скоро положителен.
В същото време искам да ви кажа още нещо. В момента сме в процедура на закупуване на около 120 камери, които ще бъдат разположени вътре в полицейските автомобили, които ще заснемат абсолютно всички действия, които се извършват от униформен полицай – било от пътен контрол, било от охранителна полиция, когато спрат някой автомобил за проверка. Източник на финансиране е Гаранционният фонд, от който 5% всяка година се дават на МВР точно за такава техника. Още в началото на януари пред медиите и пред обществото ще представим по какъв начин дори индивидуален пътен патрул с един автомобил може да спира за проверка на пътя, но само в условия на видеозаснемане, тъй като вътре в автомобила на полицая ще има най-малко две, дори три камери: под предно стъкло, под задно стъкло, дори ще има и звукозапис. Така постепенно ще започнем от провинцията. Между другото, защото там са съвместни патрулите между пътна полиция и охранителна полиция и ще започнем да ги монтираме най-напред в провинцията. Постепенно монтирайки такива камери във всички автомобили на униформената полиция в България, ние на практика всяка форма на контрол от страна на униформената полиция ще я правим в условия на видеозаснемане и по този начин изобщо ще елиминираме аспекта корупция.
Най-накрая, ако ми позволите, особено в контекста на предстоящите празници – гражданите да не остават с убеждение, че никой не ги контролира как шофират по пътя, защото в момента скоростните режими си се контролират чрез стационарни камери за електронен фиш, които са си абсолютно законни. Мобилните камери за електронен фиш също ги ползваме за контрол на скоростните режими, като имайте предвид, че след това лицето се призовава в РПУ, за да му се напише акт.
Входирана е промяна в Закона за движение по пътищата – депутатите се обединиха около теза, че мобилните камери за електронен фиш ще бъдат така разписани в закона, че да не противоречат на едно тълкувателно решение на Върховния административен съд. Предполагам, че през февруари абсолютно ще започнат да действат 100% и мобилните камери за електронен фиш.
В заключение да обобщя – в последна сметка, благодарение на насищането с техника по пътищата – камери, други технически средства, техническо оборудване на автомобилите, в крайна сметка ще можем да контролираме пътното движение без субективен елемент и условия за корупция. Мога да ви кажа, че към днешна дата всички патрулни автомобили на територията на страната са с монтирани GPS-системи. Днес сутринта специално на оперативка това го коментирахме. Знае се във всеки един момент всеки патрул на полицията на територията на страната къде се намира и какво прави.
БОЙКО БОРИСОВ: С Москов какво направихте по линейките? Вървят ли заедно?
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Да. Подписахме с господин Москов съвместно нареждане, заповед. Всички областни директори си провеждат в момента срещи с областните шефове на спешна помощ, за да можем да гарантираме, че в крайна сметка линейките ще влизат безопасно, за да оказват първа помощ на лицата, които имат нужда.
БОЙКО БОРИСОВ: То звучи малко смешно – отиваш да му помагаш да оживее, и в същото време се пазиш да не те набие. Малко ми звучи така… Разбирам го министърът защо избухна. Но, както се казва, аз съм толерантен, направете го по този начин, за да няма такава съпротива от гражданските и неправителствени организации.
В същото време имайте предвид, че ще те убеждават, Вучков, в обратното. Хората не изпитват респект, като знаят, че излезли, пили или си говорили по телефона, или без колан, или с технически неизправен автомобил, знаят, че с 20 лева или с Х лева ще се оправят. Това не е никакъв респект. По-добре да знаят, че някъде в София или някъде в града може да попадне на такъв оборудван автомобил и спасение няма. Убеден съм, че респектът ще е в пъти, пъти, пъти по-голям. Защото там няма оправяне – камерата те снима, полицаят се снима. Само трябва да внимавате и много добре да се напише – да не стане като на Кулата, където обръщаха камерите, за да следят тавана, си спомням, преди години. Да не стане, че точно като го спрял, камерата килнала и снимала малко настрани. Така че мислете, защото са страшно изобретателни.
Пълна подкрепа ще имате. Тези две-три неща плюс съкращенията или по-точно преобразуването на бройки – да отидат по селата да пазят хората, това е в програмите на всички партии, които подкрепят кабинета. Нито едно от нещата, които каза, съм убеден, че няма да срещне съпротива в парламентарните групи, защото са правилни неща и съм ги слушал и от други. Затова само технически си извърви пътя, събери после браншови организации, с Московски – в транспорта, направете заедно мероприятия, за да се обясни всичко това.
Вярно, някои ще кажат: Те ще ни снимат, ами ако примерно съм казал, че съм в Пловдив, пък те ме снимат, че съм в София, това ми нарушава правата. Но сутринта като гледах по пешеходни пътеки колко убити има от катастрофи и сгазени хора и искат доживотни присъди за такива нарушения. Това е респект – пазим човешки живот. Сиреч, прави повече срещи, обяснявай ги тези неща, да става по-прието от обществото, да се обясни, защото, от една страна, хората казват: „Това е вид по-голям контрол“ (никой не обича по-големия контрол), в същото време, когато стават и гледат хилядите жертви, които даваме и инвалидите, които произвеждаме, казват: „Гледай, държавата не си е на мястото“.
С една дума, влизаме в друга хипотеза – почват правозащитници да казват „Да, но защо да е до живот?“, „Защо да е 20 тодини?“ и „защо да е 10“ – теми, от тема в тема. Затова – камери, контрол, санкции. Като кара пиян, вземете му книжката. Направете поправки в закона – и толкова. Хванат ли го веднъж пил, да няма право повече да кара. Всеки да си направи сметката.
И за моя радост, аз все по-често виждам хора, които преди не са спазвали това нещо. Сега почват да го спазват, почва да ги е страх хората, което е хубаво. Аз го наричам респект, но то си е, в края на краищата, страх да не те санкционират. Вземи си такси, вземи си – има фирми, да те закарат. За какво да се рискува? То случайно може да стане. После ти преобръща живота във всички посоки.