Изчезването на Петко Сертов е свързано с голяма комисионна, получена от него и съдружничката му Ценка Василева от американски инвестиционна компания. Става дума за строителството на няколко големи кораба в Китай за превоз на товари. Общата цена на тези кораби е около 700-800 млн. долара, а комисионата особено тлъста. Сделката е на прицел и на ФБР. Това довериха експерти за Фрог, пожелали анонимност.
Сензационното в случая е, че тези кораби са били строени с американски пари, но чрез други фирми в Китай, за да излязат с пъти по-евтино. В Поднебесната империя е ставало строителството им, а в САЩ е правена навигационната система, което е осигурило тлъста комисиона. От България в съдружие са участвали бившият шеф на ДАНС и заместник в БОРКОР Петко Сертов, приятелката му Ценка Василева и мастит корабен бизнесмен и строител от Бургас, чието име е Генко.
Василева е била началник на кабинета на Сертов в ДАНС, преди това е била в МС като експерт, областен управиел на Хасково, името й е свързвано с това на убития контрабандист Иван Тодоров - Доктора. Предполага се, че в скандалната госпожа е в България.
Американците нямат право да финансират изграждане на кораби в друга държава. Сертов и Ценка са намерили някаква връзка и по заобиколна схема корабите са направени . Това е заобикаляне на американското законодателство. Защото американски банки могат да отпускат пари за строителство на кораби само в САЩ, а не в Китай и други страни. Нашенците са намерили врътката и е трябвало да вземат голяма комисиона. Тази комисиона не е стигнала до предназначението и Петко Сертов сега се крие, защото го търсят хората, с които са уредили цялата тази формула, смятат експертите.
Агенти на ФБР от няколко месеца разследвали случая. Това заобикаляне на американския закон е нарушение, без значение коя компания осигурява парите. Тия кораби вече били на вода и извършвали превози. По българските закони няма престъпление, защото деянието не е извършено на наша територия. Освен това става въпрос за посредничество, което само се подозира. Но по американските си е чиста далавера. Тази версия може би се знае и в МВР, и в ДАНС, но изглежда засега и за двете структури е по-добре да се пробутват историите за изчезването на Сертов с млада любовница или заради бизнес-интереси в Гърция, смятат експертите.
Според тях досега били построени три от корабите в Китай с парите на американския инвеститор, а по четвъртия още се работело на доковете. Не било изключено Петко Сертов да е жив и здрав и да е на борда на един от плавателните съдове. Възможно е да се е качил в Гъция барабар с колата, която също се издирва. Не е изяснено под какви флагове тези кораби обикалят световния океан.