НАРОДЕН ГЛАС


В. Владимиров пред Фрог: През 2016 г. БДЖ щеше да фалира

5 7220 17.01.2015
В. Владимиров пред Фрог: През 2016 г. БДЖ щеше да фалира
Владимир Владимиров

Шефът на БДЖ Владимир Владимиров опроверга пред Фрог нюз изказвания на социалисти, че държавната субсидия е достатъчна за нормалното функциониране на компанията. По думите му разполага с писма на бившото ръководство на дружеството, с които е искало 205 млн. субсидия, а не 140 млн. лева, както е в случая. Владимиров обеща да няма масови съкращения при провеждането на реформата. Ето какво каза още директорът на БДЖ.


- Г-н Владимиров, каква щеше да бъде съдбата на БДЖ, ако не бяха върнати 40 млн. обратно в „Пътнически превози?”

- При субсидия от 140 млн. лв. БДЖ щеше да завърши с 45 млн. загуба при собствен капитал от 71 млн. Капиталът щеше да бъде 26 млн. и през 2016 г. практически дружеството щеше да се декапитализира и ние трябваше да го обявим във фалит. Това беше избегнато с връщането на 40 млн. от  холдинга  в „Пътнически превози”. Всички твърдения, че БДЖ може да се справи с 140 млн. и че не трябва да се правят никакви съкращения на влакове, бяха абсолютно неверни.

Има твърдения, които дойдоха от представители на бившото ръководство, че субсидията от 140 млн. е съвсем достатъчна. Бих желал да отбележа, че бившото ръководство е правило предложения до Министерство на финансите с две поредни писма за субсидия първо от 205 млн. лв., след това за 180 млн. Разполагам с писмата с подписа на управителя на „Пътнически превози”. Също така имаме писмо с подписа на бившия изпълнителен директор, че необходимата субсидия на дружеството е 180 млн. лв. Не прави чест на хора, които са били в железницата да се опитват да ограничават финансирането на железницата и да създават неблагоприятна атмосфера.


- А сега накъде?

- БДЖ трябва да върви по пътя на реформите, но едновременно с това да се  мисли и по инвестиционна стратегия за развитие. Искаме да има по-дълъг инвестиционен хоризонт, да се натрупат средства в размер на 210 млн. лв. Това е необходимо, за да се направят инвестиции в нови мотрисни влакове, които да се движат с високи скорости по направлението София – Бургас.


- Как ще се натрупат тези милиони?

- Всяка година БДЖ получава 30 млн. от капиталов трансфер в бюджета, само че ние имаме много кратка бюджетна прогноза за 3 г. Искаме с решение на парламента да бъде приет плана за стабилизиране и развитие на БДЖ и вътре да бъде посочена тази инвестиционна рамка, която да бъде със срок 7 години. За 7 години по 30 млн. чрез капиталовия трансфер ние ще имаме възможност да обявим процедура за 210 млн. Това решение съответства в много по-голяма степен на нуждите на „Пътнически превози”, отколкото, ако получаваме малко по-малко 30 млн. и не сме сигурни какво ще се случи през следващите периоди.

 

- Политици твърдят, че се цели да се фалира БДЖ, за да спечелят определени транспортни фирми.

- На мнение съм, че ако сто пъти се повтори една лъжа, тя няма да стане истина. Тези приказки се говорят 5 години - откакто започнаха реформите в края на 2009 г. Нищо такова не се е случило,  напротив! Винаги когато са правени реформи, загубата на дружествата са намалени и финансовото стабилизиране е предпоставка да има инвестиции в железниците. Това с автобусите са спекулации, опит да се извлекат политически дивиденти.


- Колко пари БДЖ дължи на НКЖИ?

- БДЖ е изчистило част от задълженията си към НКЖИ по схемата дълг срещу собственост. Изчистеното е в размер на 20 млн. Иначе БДЖ плаща на НКЖИ за инфраструктурни такси и услуги. Това винаги е било така.


- Вярно ли е, че дългът на БДЖ години наред не е обслужван?

- Много често се правят голословни твърдения. Никой от хората, които говорят празни приказки, не е дошъл в централата на БДЖ и да се запознае с документите. Каня всеки, който говори такива неща, да заповяда при мен, за да му покажа документите.


- Правителството на Орешарски погасило част от дълга...

- Това отново не отговаря на действителността. Има официален отчет, който показва колко са заварените задължения когато аз влязох в дружеството и колко са задълженията когато излязох. Вижда се, че през този период от време – от 31. 03. 2013 , когато бях освободен, задълженията на дружеството са 707 млн. Когато влязох бяха към 825 млн., т.е. 118 млн. са изплатени по време на нашето ръководство. След което с реформите, които направихме и които предизвикаха стачките през 2011 г., бяха отворени няколко схеми, по които БДЖ освободи ресурс, за да може в продължение на 5 г. да плаща допълнителни суми. Тези, които дойдоха след нас, се възползваха от това, което направихме, и  намалиха задълженията на БДЖ. Също така използваха парите от държавата от капиталовия трансфер в размер на 50 млн. и допълнително довършиха сделката с НКЖИ, която беше започната от нашето ръководство в размер на 20 млн. В резултат на това са намалени задълженията на дружеството. По наше време са изплатени 118 млн. задължения без да получим нито един лев от държавата. Това, което колегите са направили след нас, до голяма степен е направено със средствата, получени от бюджета на държавата и от схемите, които ние сме разработили. Това може да се види от документите.


- Оттук нататък какви ще бъдат вашите стъпки?

- Ще създадем план какво ще бъде направено. Той ще бъде публичен и ще бъде предоставен на всички политически партии,  експерти, на Министерство на финансите, Министерство на транспорта, на Европейската комисия. През времето, в което нас ни нямаше в ръководството, такъв план нямаше.


- Какво ще съдържа този план?

- Всичко, което е необходимо да бъде направено в „Пътнически превози” и в „Товарни превози”, за да бъдат двете дружества жизноспособни, да не бъдат губещи, да си погасяват задълженията към банките и да има инвестиционна политика в БДЖ. Трябва да подчертая, че основна роля в това отношение ще играе държавата, тъй като със собствен ресурс БДЖ не може да погаси всички задължения към банки. Инвестиционната политика в „Пътнически превози” по правило се извършва от държавата.


- При осъществяването на реформата ще има ли съкращения?

- Масови съкращения няма да има. Това означава, че ще освобождаваме пенсионери, хора на временни договори и от  текучеството. След като някой си тръгне, търсим вътрешен ресурс в дружеството. Не попълваме така наречените ваканции, това се има предвид под текучество.

 

Даниела Николова


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама