НОВИНИ


Борисов за елдружествата: Нали не си мислят, че им вярваме

36 5038 28.01.2015
Борисов за елдружествата: Нали не си мислят, че им вярваме
Бойко Борисов

Нали не си мислят, че им вярваме. Това е казал на правителственото заседание днес премиерът Бойко Борисов, имайки предвид получените по две сметки за ток от 67 хиляди потребители на Енерго-ПРО .


Вижте цялата стенограма:

 

БОЙКО БОРИСОВ: Госпожа Петкова – по казуса със сметките, с нарушенията, защото пак това, което видях сутринта, това го гледат милиони хора, специално слушах Мартин Димитров – задават въпроса как може едно дружество да има 1000, 1800 открити нередности и тези дружества да продължават да работят, да няма промени в закона, да не им се отнема лицензът, да получават някакви козметични глоби, да биват спирани проверки или каквото и да било. Да ни кажете нещо по въпроса.

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Благодаря, господин премиер.

Това, което трябва да докладвам и да информирам колегите във връзка с възникналия казус с „ЕНЕРГО-ПРО“ и мерките, които Министерство на енергетиката прие, е следното. Към настоящия момент, към събота, Министерството на енергетиката получи информация за това, че има клиенти на „ЕНЕРГО-ПРО“, които са получили по две фактури съответно за един отчетен период.

БОЙКО БОРИСОВ: И пак във Варна.

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Пак във Варна, пак „ЕНЕРГО-ПРО“ – един определен кръг от потребители.

БОЙКО БОРИСОВ: Такъв случаен софтуер…

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Да, 67 000 клиенти на „ЕНЕРГО-ПРО“ са получили две фактури за един отчетен период. Веднага се свързах с ръководството на „ЕНЕРГО-ПРО“. Това, което оттам обясниха е, че всъщност стремежът им е бил да спазят 31-дневният срок, нормативно определения, за отчитане. Те са длъжни да направят такова отчитане веднъж в месеца за период, не по-дълъг от 31 дни.

Моят въпрос беше защо такова отчитане се налага? Извънредно отчитане са направили (защото второто отчитане е точно извънредно), защо януари.

БОЙКО БОРИСОВ: И защо не на всички потребители. Защото предишния път беше на 20% - бяха така фактурите от населението. Примерно, в един вход само 20% от апартаментите получават двойни фактури. Все едно: ти не получаваш, а този съсед под теб получава. Обаче от тези 20% излязоха 10 000 на протест, защото получават. Другите хора дори не разбраха за какво става въпрос. Сега на тези 67 000 абоната 6000 да излязат на протест – без да имаме никаква вина. И казват: софтуерът се развалил нещо и така направил. Как не направи поне на всичките?

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Моят въпрос беше същият. Отговорът беше, че на случаен признак са избрани точно тези 67 000 абоната, тъй като „ЕНЕРГО-ПРО“ не разполага с достатъчен брой отчетници, които да могат така да разпределят времето си, че да отчетат всички потребители, всички клиенти на „ЕНЕРГО-ПРО“ в рамките на 31-дневния период. Но това, разбира се, е въпрос на организация на самото дружество.

БОЙКО БОРИСОВ: Нали не си мислят, че им вярваме?

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Мисля, че не си мислят подобно нещо.

БОЙКО БОРИСОВ: Нали не си мислят, че това обяснение на някого може да свърши работа? Случаен принцип – на най-бедните, които веднага това им се отразява и излизат на улицата? Това ли е случайният принцип?

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Точно така. Но дори да има чисто кадрови проблем, те да нямат възможност да си организират работата по най-добрия начин, това по никакъв повод не бива да се отразява на потребителите и по никакъв повод не бива да застрашава спокойствието и мира в страната. Това им обясних и на колегите от „ЕНЕРГО-ПРО“.

БОЙКО БОРИСОВ: Да, но заглавията са: „Безсилна ли е държавата?“, „Държавата на колене ли е?“, „Държавата в някаква уйдурма ли е с електроразпределителните дружества?“. Хората задават въпроси – това са ежедневните въпроси.

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Логични са въпросите.

БОЙКО БОРИСОВ: Добре, допускаме, че софтуерът е сгрешил. Другите 1000 нарушения, които сутринта казват хората, че ги има – има ли ги?

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Нарушения има. Аз сега ще докладвам какво установиха нашите контролни органи.

БОЙКО БОРИСОВ: Не 1000, 5 да са – стига.

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Редица контролни органи са задействали подобни процедури по отношение на „ЕНЕРГО-ПРО“ специално, но е факт, че произнасянето на Комисията за защита на потребителите се случи след като се вдигна шумът около „ЕНЕРГО-ПРО“. Знаете, че вече има наложена глоба. Всичките тези глоби са по предишни нарушения, които са установени в предишен период и са по други казуси, не са по казуса, който ние разглеждахме, но е факт, поне така се произнесе една от контролните институции, и има наложена санкция на „ЕНЕРГО-ПРО“ за други нарушения от подобен характер.

По отношение на софтуера – това, което ние установихме всъщност. Вчера екипите на Министерството на енергетиката бяха във Варна. Там бях изпратила и заместник-министъра на енергетиката г-н Антон Павлов. Той се срещна на място с ръководството на „ЕНЕРГО-ПРО“. Искахме да видим какво се случва с този софтуер, как всъщност се стигна до това напрежение. Това, което всъщност успяхме да разберем е, че софтуерът така е заложен, и той е заложен съвсем резонно, тъй като не е нормално в рамките на един отчетен период да се получат две сметки… Така че софтуерът няма как да отчете, след като са му зададени параметрите в рамките на един отчетен период, няма как да отчете два различни падежа за плащане. Така че и двете фактури, които са получили абонатите на „ЕНЕРГО-ПРО“ за този период, са с падеж 10 февруари.

Още в неделя се разбрахме с ръководството на „ЕНЕРГО-ПРО“, че тези втори фактури ще бъдат разсрочени във времето, тъй като хората получават една заплата и една пенсия в рамките на месеца и няма как да си платят две сметки в рамките на един месец. Смятам, че няма нищо по-логично и по-резонно от това. Получих тяхното уверение, те и публично го оповестиха, че се разсрочва възможността за плащане с 15 дни, тоест до 25 февруари ще продължи това плащане. Така че, проблемът със софтуерът е проблем на „ЕНЕРГО-ПРО“ и те трябва да намерят изход от тази ситуация. Според мен обаче, а и тяхното твърдение е същото, че те не са дооценили правилно ситуацията. Аз смятам, че тук трябва да…

БОЙКО БОРИСОВ: Само преди две седмици в същата тази зала, когато се чуха сигнали на граждани, че се подготвя това нещо, тогава ти ми отговори, че в „ЧЕЗ” има 1%, за другите няма. Сиреч, ние тази тема я обсъждахме, стана обществено достояние преди десетина-петнадесет дена, с нашите съмнения в това. Какво не са оценили? Че януари е най-студеният месец и сметките са най-големи и като ти дойдат две сметки, а имаш една заплата и една пенсия, не можеш да ги платиш? Защо не го оцениха да е в август или в юли?

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Електроразпределителните предприятия твърдят, че има определено несъвършенство в нормативната уредба и така са заложени периодите на отчитане, че в рамките на 12-те календарни месеци на годината се налага да има един месец, в който да има два пъти такова отчитане. Тъй като периодът, на който се отчита, е 31 дни, но в рамките на годината има и почивни дни, и национални празници, всичко това създава известно неудобство те да спазят този 31-дневен срок.

По този повод аз съм ги поканила на среща другата седмица трите електроразпределителни предприятия, помолила съм ги да си подготвят някакви предложения, ако имат, за да ги обсъдим и ако има подобно несъвършенство, аз ще предложа на Вас и на колегите да ги обсъдим и ако е необходимо, да направим съответните промени.

ПЕТЪР МОСКОВ: Аз не искам да правим политика от тая работа, но именно от гледна точка на съмненията… Защото когато това нещо се случва веднъж, след това се случва втори път, хората решават, че наистина има уйдурма, далавера или нещо, в което ние участваме. Аз имам много ясен спомен – вицепремиерът Дончев постави този въпрос в края на миналата година на едно от първите ни заседания, след което министърът на енергетиката извика тези дружества и те декларираха пред нея предварително, че такова нещо няма да бъде допуснато. Тоест, всички тези неща, които те сега обясняват – софтуерът, нормативната уредба и т.н. – трябваше да бъдат поставени тогава пред министъра на енергетиката като обективна невъзможност да се случи нещо. Тогава те декларираха пред държавата, че ще спазват закона, тоест, джентълменската договорка, че това няма да продължава, е нарушена от тяхна страна и според мене не следват разговори, а следват наистина сериозни санкции.

Наистина, когато договореността между държавата и партньори е нарушена, следват санкции, няма какво да се говори повече, защото, пак казвам: беше поставено, беше изискан отговор от министъра на енергетиката, те казаха: „Да, няма да бъде така“.

Ако за един месец им се е променил софтуерът или за един месец се е променила нормативната уредба – добре, но това не е така.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз съм доволен и се радвам, че парламентът много бързо реагира и в общи линии се радвам за това, че (поне от това, което ми докладваха от парламента), че всички политически партии са били доста единодушни по тази тема. Далеч съм от мисълта да обиждам, да гоня или да влизам в реториката на други по отношение на инвеститорите, но аз мисля, че просто трябва да бъдат принудени да спазват правилата, договорите, законите, за което джентълменските ни отношения дори не са нужни. Просто си спазват закона.

Аз съм убеден, че това не са случайни неща. Паралелно с това във фейс-групите във Варна се подготвя протест на 1 февруари, а едновременно с това и всичко останало. Това е абсолютен умисъл за мен, отново във Варна – повтаря се абсолютно същият сценарий. Затова – каквото трябва да се промени с парламента, драстично говорите: 10, 15, милиони трябва да бъдат глобите, след като нанасят такива поражения.

И сега виждате, че хората непрекъснато пращат сигнали. Преобърнати електромери на нощна и дневна тарифа, отчитане. Просто тоя път, имайки и цялата парламентарна подкрепа, а дори и няма къде да се политизира – трябва да се възползваме, да си оправим правилата.

ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА: Аз проведох разговори с представители на парламента. Имаме тяхната пълна подкрепа, наистина. Вчера се удължи времето за разглеждане на второ четене на Закона за енергетиката. Имаме намерение да внесем известни законодателни промени, които смятам, че до голяма степен ще разрешат този проблем.

Това, което установиха екипите на Министерството на енергетиката вчера във Варна е, че има десетки случаи, в които часовниците на електромерите са превъртени и са с разлика от половин час между нощна и дневна тарифа. Днес колегите са в Шумен, продължават проверките там. След това ще направим отново проверка, така че да видим всички електроразпределителни предприятия как всъщност си изпълняват своите задължения. Не трябва да говорим за джентълменско споразумение, а да говорим по-скоро за това, че има закон и той трябва да се спазва. Електроразпределителните предприятия трябва да знаят, че държавата и правителството няма да позволи това нещо да се случи. Поне докато аз съм в Министерството на енергетиката смятам твърдо да спазваме закона. Ще изисквам и от тях същото. Ще бъдем безкомпромисни – това исках да кажа. И потребителите също – интересите на потребителите са най-важни.

БОЙКО БОРИСОВ: Калфин.

ИВАЙЛО КАЛФИН: Господин премиер, може би още нещо трябва да кажем и да се поясни – че хората няма да бъдат карани да плащат, за всичко това ще се вземат мерки и ще се накажат електроразпределителните дружества, но хората няма да плащат повече по-високи сметки от това, което им сочи в електромера. В смисъл, това няма да е за тяхна сметка и те не са натоварени с това, че някой прави някакви грешки. Аз не знам доколко е възможно, ако има неизправни часовници или нещо такова, тогава това да е изцяло за сметка на електроразпределителното дружество и хората да не дължат за тези неизправни уреди, които не са тяхна отговорност.

БОЙКО БОРИСОВ: Това е абсолютно ясно. В случая всички сме потърпевши.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама