Ще бъде сензация, ако ги освободят бързо. Бунтовниците не са ги свалили на земята, за да се ръкуват с тях. Четири дни тези хора да престоят в лагерите и... Една седмица е достатъчна, за да се ликвидираш. В Судан не трябва да се ходи. Това заяви по Нова телевизия бившият главен инспектор по безопасност на полетите Ангел Борисов, който е инспектирал в Судан поне три пъти.
Аз съм разговарял с бунтовниците в Хартум. Веднага след случая през 2011 щяха да ги освободят след една седмица, станаха осем дни, десет дена. На петия месец ги освободиха. Наложи се външният министър и разузнавачът Киров да отидат там , голяма дипломация. Казаха, че пари не са плащани. Такава е официалната версия, макар че не знам дали не е платено, каза още Борисов.
Принудени са били да кацнат със зенитна артилерия или заградителен огън. Съмнявам се, че на вертолета му няма нищо.Бунтовниците разполагат с всякаква техника. Те са с външно финансиране от нефтените залежи, предположи обратна версия на официалната Борисов.
Известна е враждата между племената в Судан. Това не е начало на операция да се се опознава Судан, съседните държави и племената даже. Враждата между Севера и Юга там е ясна. Там не се бият за пустинята, а за петрола, Господ, където има пясък сложил и петрол. Затова се бият. Ние помагаме на тези бедни племета чрез ООН с хранителни запаси, одеяла. Местните вождове се съмняват, кой прелита над тях и какво пренася. Мислят, че прекарват оръжие. Това го знае нашето външно министерство и започват разправиите, обясни обстановката опитният експерт.
Тази дейност е страшно платена. Нашите оператори бяха съкратени с влизане в ЕС. "Хели ер също напусна, както Вега и други компании, префасонираха си имената. За жалост финансовите интереси надделяват над здравия разум. Не може да рискуваш живота на екипажа само по финансови съображения, категоричен бе Борисов.
През 2005 бе свален вертолет на "Хели ер" над Ирак с 11 военнослужещи. Оцеля капитанът. Излъчиха го, както сега излъчват джихадистите. Оцеля при катастрофата, но направи две крачки и автоматът го направи на решето. Питам управниците не си ли взеха поука как разстеляха нашия екипаж, бе въпросът на Борисов.
Българските авиокампании бяха изтласкати от пазара на ЕС. По време на Студената война имахме силна гражданска и военна авиация и добри кадри. Те трябваше някъде да се реализарат. Но след като се присъдинихме към ЕС въведоха съзнателно ограничения на въздухоплателните апарати, което направи невъзможно използването на апарати от СССР в еврепейско небе, обясни полетите на "Хели ер" в Судан журналистът от "Криле" Димитър Ставрев.По неговото мнение, може да има благоприятен изход от ситуацията.
Припомняме, че хеликоптер на българска авиокомпания, изпълняващ полети по договор със Световната продоволствена програма на ООН (СПП), е извършил принудително кацане на 26 януари в района на град Кадугли, южната част на Република Операри от 10 години там. Не е начало на операция за да не се познаваСудан. Хеликоптерът е изпълнявал полет по маршрут Румбек (Република Южен Судан) – Хартум (Република Судан). За изпълнението на полета има издадени надлежни разрешения от суданските и южносуданските власти. Намиращите се на борда шестима български граждани – трима души екипаж и трима служители на компанията "Хели ер", са задържани от групировката "Sudan People`s Liberation Movement-North" (SPLM-North), която води военни действия срещу правителствените сили в района.