Има реална опасност от 1 май да останем с два изтребителя. Това е голямата тревога на командира на ВВС генерал-майор Румен Радев. Днес той проведе с основния команден състав „Анализ на подготовката, войсковия ред и дисциплината във ВВС през учебната 2014 г."
Вярно ли е, че от 1 май ще разполагаме с два изтребителя? „Това е най-големият ми страх. Този проблем е сведен отдавна до ръководството на Министерството на отбраната, както и до предишното, с множество докладни до всички Съвети по отбрана. Явно, проблемът е в намирането на средства. Става въпрос за ремонти на авиационни двигатели и на други агрегати по самолета, които обаче отнемат време. Не само парите са факторът, а времето и технологията. Да, за съжаление оставаме с два самолета. Това означава, че трябва да се вземат тежки решения. Дали ще прекратяваме дежурството или ще го носим с изключително ограничена, почти нищожна, подготовка на няколко човека. Те няма и как да я водят защото самолетите са на дежурство. Вариант е излитане на тренировъчни мисии и удължаване на тяхната подготовка, което за мен е изключително опасно.“, това бе отговора на генерал Радев, пише Otbrana.com.
Генерал-майор Радев апелира за спешно решаване на този проблем и продължава: „Това не е проблем на ВВС. Това не е проблем на Министерството на отбраната. Това е проблем на правителството и на парламента. Това е проблем на нашата международна политика. Това е проблем на лоялността ни към НАТО. Защото истинската лоялност не е да осигуриш условия и да приемеш бойни елементи. Истинската лоялност, съгласно Устава на НАТО, е да гарантираш способности, за да си в състояние на първо място да гарантираш собствения си суверенитет и на второ – да допринесеш за суверенитета на другите, в случай на криза. Наистина очаквам решение на този въпрос. Това са необратими процеси.“
Командирът на ВВС е дълбоко обезпокоен от тревожните тенденции в осигуреността на авиацията, особено на изтребителната, която носи основната задача в интегрираната система за ПВО на НАТО. Тревогата идва от липсата на ресурси, на договори за поддръжка на настоящата техника, на решения за нов вид техника, т.е. за очаквания нов изтребител. И още от тревогата – нальотът вече е критично опасно малко. Няма държава в НАТО и в ЕС, поясни генералът, която да носи такова дежурство с толкова опасно малък нальот. Това води до сериозно психическо и физическо натоварване на летците. От тук следват и другите негативи. Намалява броят на хората, защото няма ресурси за подготовка на млад летателен състав, а наличният се претоварва и състарява.
За съжаление, предупреди командирът на ВВС, през тази година възможностите за удължаване на ресурса на голяма част от техниката, ще бъдат изчерпани. Това означава, че, ако не се вземе решение и продължи тревожната тенденция за нефинансиране на авиацията, рискът от тежки авиационни инциденти, загуба на критични способности и на въздушен суверенитет нараства неимоверно много. Аз дълбоко вярвам, каза генерал-майор Радев, че в екстрен порядък ще бъде намерено необходимото решение и ще имаме подкрепа на всички нива, за да бъде решен този важен въпрос. Ние, заяви той, не искаме през 2015 г. да отчетем, че България е спряла да носи бойно дежурство по Air Policing.
Що се отнася до личния състав, командирът прогнозира, че тази година ще бъде критична за недопускане бройката на летците, даващи основни дежурства във ВВС, да падне под критичния минимум. Тя вече е там, но всяко едно падане надолу, би могло да бъде фатално. Приоритет ще бъде не само задържането на подготвените хора, но и стимулиране на личния състав и предоставяне на нормални условия за дейност и бит на хората, за да бъдат в кондиция за изпълнение на тези сложни задачи, каза още генералът.