Апетитните имоти за вероизповеданията отново са на дневен ред в парламента. Поводът са претоплени поправки в ресорния закон, които предвиждат да се забрани на религиозните общности да възстановяват собствеността си върху имоти паметници на културата, които сега са държавна или общинска собственост.
Проектът бе съживен от група соцдепутати начело с Димитър Дъбов, като същите поправки бяха внесени и в предишния парламент, в който управлението беше в ръцете на БСП и ДПС. Те доведоха до напрежение между тях заради имоти, за които се бори мюфтийството.
Шефът на парламентарната комисия по вероизповедания Красимир Велчев от ГЕРБ коментира пред "Стандарт", че не е запознат с проекта. "Не сме обсъждали подобни предложения и няма да коментирам преди да се състои дискусия в парламентарната ни група", добави той.
Близки до Светия Синод юристи обясниха, че законът ще се възприеме по-скоро като провокация. Тъй като съдебните дела за повечето имоти, които би засегнал, вече са на финала. И не може да действа със задна дата. Според юристите проектът противоречи на конституцията, защото на практика цели одържавяване на частна собственост. Аргументът им е, че една сграда може да е паметник на културата и без да е собственост на държавата. Като например Агушевите конаци и други. Още повече че Конституционният съд вече се е произнесъл през 1995 г. против сходен текст в закона за паметниците на културата.
При внасянето на поправките в предишния парламент се разрази нечуван скандал. Срещу тях скочиха и патриарх Неофит и главният мюфтия Мустафа Хаджи. В крайна сметка проектът беше блокиран в комисия, а мандатът на 42-рия парламент не стигна, за да мине и през пленарната зала. Поправката би засегнала имоти като Боянската църква, Земенския манастир, църквите в Добърско, Арбанаси, Несебър, както и Музея на религиите в Стара Загора, който е бивша джамия.
В предишния парламент червените написаха поправката след остри протести в Карлово заради решението на съда да върне на мюфтийството Куршум джамия. Негодуване имаше и в Стара Загора и Кюстендил заради готовност да се възстановят на изповеданието бившите му храмове. А в Пловдив дори се стигна до ексцесии, при които футболни фенове изпотрошиха прозорците на действащата джамия.