НОВИНИ


От ДРОМ скочиха на Калфин, предложенията му били противозаконни

16 5097 10.02.2015
От ДРОМ скочиха на Калфин, предложенията му били противозаконни
Илия Илиев, председателят на партия ДРОМ и депутат от ДПС

Промените в проекта за изменение в Закона за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца, които вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин представи вчера, са пряко насочени към определена общност, което ги прави противоконституционни.


Това е позицията на председателя на политическа партия ДРОМ и депутат от ПГ на ДПС Илия Илиев по отношение на предложените от кабинета промени. В декларация, изпратена до медиите, Илиев обясни своите аргументи да счита промените за дискриминационни и лишени от икономическа обосновка.

Ето пълния текст на декларацията:

Във връзка с представените промени в Закона за семейните помощи за деца на 09.02.2015г. на нарочен брифинг от вицепремиера на РБ и министър на МТСП Ивайло Калфин Ви представяме нашата позиция.

Считаме че така представените промени в проект за изменение в Закона за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца са пряко насочени към определена общност, което ги прави противоконституционни, съгласно чл.6, чл.47, чл. 51 от Конституцията на Република България.

Така предложените промени касаят най-бедната и социално изостанала прослойка на нашето общество. В упоменатите мотиви няма никаква икономическа логика, която да бъде в помощ на бюджета или с очакване за по-висока социална перспектива. Напротив, да лишиш най-бедната социална прослойка на обществото от минималните и единствени 35 лева детски надбавки, е предпоставка за значително увеличаване броя на младите хора, които биха напуснали страната, отивайки в други страни с далеч по-насърчаваща социална политика като : Германия, Дания, Великобритания и други.

Изхождайки от световната практика в развитите социално и икономически страни , а именно когато са били в криза, логическият и доказан подход е да взимаш от богатите и най-богатите под форма на по-високи такси, данъци, акцизи и други. Като за сметка на това да даваш на бедните и най-бедните чрез „наливане" на повече средства в социалната система, която да бъде в помощ на най-бедните.

В изложените мотиви от вицепремиера Ивайло Калфин силно впечатление ни направи следното :

1. Насърчаване на отговорното родителство - промяна чл.7 от Закона за семейни помощи за деца ( ЗСПД)

С какво се насърчава отговорността на крайно бедния родител, след като с това предложение биха му се иззели и последните единствени 35 лева на дете. Как се става по-отговорен родител без нито една стотинка помощ от държавата?
За пример можем да посочим Западна Европа (Германия), където помощта на едно дете е 184 евро месечно + 140 евро родителска надбавка за едно дете (без значение дали става въпрос за малолетна или пълнолетна майка), ако родителите са с доход под социалния минимум или общо 324 евро на месец за дете (632 лева), което е 18 пъти повече от колкото в България....

Считам за неправилно изменението на чл.7, ал.1 „месечните помощи за дете да се предоставят при условие, че семейството и детето живеят постоянно в страната". Тази формулировка според нас е неправилна, защото как биха се дефинирали случаи, когато децата или родителите пътуват в чужбина по време на летните или зимни ваканции за по един, два или три месеца или временно живеене на родители, които са на сезонна работа или някакъв вид обучение. Като изискването в някои европейски държави е при пребиваване повече от един месец, пребиваващият да бъде адресно регистриран. Поради подобни причини считаме че социалните инспектори биха изпитали огромни затруднения за формулирането и прилагането на чл.7,ал.1.

Чл.7; ал.11;т.3 „ месечната помощ се прекратява, когато детето, за което се получава помощта стане родител". Определяме това предложение като дискриминационно, засягащо определена прослойка от българското общество и противоконституционно, съгласно чл.6;чл.47;чл.51 от КС и в противоречие с европейската политика, конвенцията за защита на малцинствата и европейската харта за правата на човека. Практиката в редица европейски страни не нарушава правата на малолетните майки да получават помощи. Напротив, ще ви цитирам пример от Германия - месечната помощ за първо и второ дете- по 184 евро; за трето- 190 евро; за всяко следващо 215 евро ( като от 2008 година към днешна дата са се увеличили с 20 процента) т.е. с оглед наблюдаващата тенденция на оскъпяване на живота в Западна Европа детските надбавки се увеличават като при повече от три деца стават по- високи с около 15 процента, докато в случая предложението на министър И. Калфин е в абсолютно противоречие с добре установената практик в Европа.

Федералното бюро по труда на Германия официално предоставя на малолетните майки обезщетения за себе си и за първо и второ дете по 184 евро, за трето дете това обезщетение е 190 евро, за четвърто и всяко следващо дете е 215 евро. Като ако майката е самотна получава допълнително 133 евро месечно за дете, а ако детето е над 5 години 180 евро месечно. Като издръжката за самотни родители е до навършване на 12 годишна възраст на детето.

Първоначално малолетните майки- ученички нямат право на време за оглеждане на дете, именно затова Федералното бюро по труда е със специални грижи за тях, но могат да поискат временно освобождаване от училище, ако няма друг начин за отглеждане на детето.

„От началото на 2009 година в Германия бабите и дядовците също имат право на отпуск за отглеждане на дете, ако техните деца родят малолетни или по време на училище или обучение. В този случай те могат да заявят пред своя работодател време за „бабинство".

Федералното министерство на семейството -мъжете, жените и младежта предвижда допълнителни средства за социално слаби родители с доход по-нисък от 900 евро за издръжка на жилище + 140 евро месечно детски надбавки. Всичко това + 184те евро месечно на дете. Според Федералния закон за детските помощи на Германия всичко това покрива средните детски нужди за един месец.

Освен това Федералният закон за детските помощи от 01.01.2011 година предлага право на обезщетение за образование за всички деца. Те включват :
• Еднодневни излети от училище и детската градина
• Многодневни екскурзии на класа от училище и детската градина
• 100 евро годишно за училищни нужди
• Надбавка за разходите за пътуване за ученички и ученици
• Адекватна помощ за училище
• Осигуряване на обяд в училище, детската градина или занималнята
• Помощи за участие в социалния и културен живот на общността

Считаме, че в нашата социална система и в Закона за семейни помощи за деца и Закона за предучилищното и училищното образование трябва да бъдат заложени подобни практики и за следващата година да бъде предвиден бюджет.

Бихме предложили промяна, съгласно практиката в повечето европейски страни прагът за получаване на месечните помощи за дете вместо до завършване на средно образование, но не повече от 20 годишна възраст да се промени на ( до завършване на средно или висше образование, но не повече от 25 годишна възраст), каквато е практиката в повечето европейски страни.

Считам, че това ще създаде предпоставка за насърчаване и увеличаване на броя на младите хора, завършващи средно и висше образование.

Така предложените промени в чл.7; ал.11;т.3 биха създали предварителен психологически стрес в потенциалните родители, именно поради липса на чувство от закрила и подпомагане от страна на държавата сред младото поколение в България и това би довело до значително намаляване на раждаемостта.

Няма логика социалната система на една европейска държава да дискриминира определена част от обществото. Основната презумпция на всяка социална система е да се грижи за живота, здравето, сигурността и спокойствието равнопоставено за всички граждани така, както повелява и Конституцията чл.6 „ Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права".

Е, ако това наричате „ насърчаване на отговорното родителство" г-н Калфин, едва ли бихте ме насърчили да стана родител в България."

Ние принципно не подкрепяме и не толерираме раждането на деца от малолетни майки, но считаме за неправилно, когато има такива случаи те да бъдат осъждани, дискриминирани и изоставени от грижите на държавата, защото това води до още по-голямата им изолация в обществото.

Статистиката за 2013-2014година е регистрирани майки под 16 години- 1132 , майки от 16-18години- 3832, по тези данни виждаме че броят на малолетните майки в страната не е никак голям и не е притеснителен за цялостната социална политика в страната плюс това г-н Калфин сам каза на официалния брифинг на 09.02.2015г., на който представи законопроекта, че концентрацията на малолетни майки се наблюдава в определени региони - Пловдив, Сливен и Бургас.

Именно заради това считаме че предложената промяна чл.7; ал.11,т.3 е излишна. А усилията и работата на експертите да бъдат насочени във формулиране на конкретни предложения за създаване на поне едно или две училища и детски градини в конкретните райони, в които се наблюдава концентрация на малолетни майки и изоставане от училищния процес. Също така предлагаме в кварталите със смесено население да бъдат създадени мобилни центрове, които да водят разяснителна кампания от здравен и образователен характер. Като в тях да бъдат назначени млади образовани роми. Това според нас би допринесло само в рамките на две до три години видими резултати и намаляване на броя на малолетните майки с около 70 процента.

И в заключение предлагаме да се създаде работна група от всички парламентарно представени партии, съвместно с МТСП, която да разработи критерии и политика за превантивни мерки и действия от здравен и образователен характер, чрез която да се сведе до минимум броя на малолетните майки в страната.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама