Природозащитната организация Грийнпийс публикува „черен списък“ с производителите нахрани, които ни тровят с генномодифицирани организми. В този „черен списък“ попадат производители, които използват ГМО с цел овкусяване, оцветяване или опресняване на продуктите.
Там могат да се видят имената на някои от най-големите производители и вносители на пакетирани хранителни продукти и безалкохолни напитки на територията на България.
Една част от предлаганите от тях продукти се произвеждат у нас, а другите се внасят от страните-членки на ЕС и на място получават български опаковки и етикети. Компаниите, които попадат в топ 20 на „черния списък“ публикуван от Грийнпийс са:
1. Snickers – шоколадов десерт
2. Campbell – супи
3. Uncle Bens – ориз, кетчуп
4. Lipton – чай
5. Mars – шоколадов десерт
6. Twix – шоколадов десерт
7. Cadbury – шоколад, какао
8. Ferrero – десерти
9. Nestle – шоколад
10. Nestle – напитка Nesquik
11. Соса-Соla, Sprite, Fanta, Kinley – безалкохолни
12. Pepsi – безалкохолно
13. 7-Up – безалкохолно
14. Heinz – кетчупи, майонези, сосове
15. Nestle – детски храни
16. McDonald’s – верига ресторанти бързо хранене
17. Kraft Foods – шоколад, чипс, кафе, детски храни
18. Unilever – детски храни
19. Knorr – сухи супи
20. Hipp – адаптирани млека и бебешки пюрета
Този списък може да се допълни и от редица други европейски производители, за които беше установено, че предлагат продукти с по-ниско качество на съставките за новите страни – членки и цяла Източна Европа.
Проверки на компетентните европейски органи уличиха в подобни търговски практики Coca-Cola Co., както и продукти на други производители напр.кафе Jacobs, подправките Kotanyi.
Фактът, че медиите в по-бедните страни-членки на ЕС, в това число и българските медии, масово не публикуват информация за вложени ГМО или нелоялно търговски практики може да бъде обяснен само с икономическа зависимост. Топ 20 на компаниите, които предлагат продукти с ГМО, почти напълно съвпада със списъка на най-големите рекламодатели в българските медии.
На другия полюс е Боливия, която стана първата свободна от Макдоналдс държава в Латинска Америка и втората след Куба в света. След почти 14 годишно присъствие, многобройни кампании и промоции, международния гигант беше принуден да изтегли бизнеса си от латиноамериканската държава. На 21.12.2012 г. Макдоналдс продаде последния си Биг-Мак в Боливия.