Министърът на образованието и науката проф. Тодор Танев се обяви против въвежаднето на задължителен учебен предмет "Религия". Според него трябва да се спазват европейските принци в тази област.
Той поиска Синода да представи писмено предложенията си към промените в закона за образованието. Министър Танев бе приет днес от Главата на българската православна църква, патриарх Неофит в Синодалната палата съобщи БНР.
Основна тема в разговорите им бе подготвените промени в закона за образованието и за статута на средните духовни учебни заведения. Ключов момент в законопроекта е дали часовете по религия ще бъдат задължителни или дали ще запазят досегашния си статут на свободно избираем предмет в учебната програма.
Министър Танев обаче се обяви против превръщането на часовете по религия за задължителни: Аз съм против това за религията като задължителен предмет. Въобще не мисля, че и става дума, но в момента той е разтворен в няколко учебни предмета, които се изучават. Вероятно новият закон и свободата, която той създава за известно адаптиране към всяко отделно училище на учебните програми, ще има възможност за по голяма координация на това, което се изучава в момента.
Отговарящият за образованието в Светия синод митрополит Гавриил, обяви, че църквата няма да се откаже от своето искане, часовете по религия да станат задължителни, но смята срещата с министър Тодор Танев за конструктивна:
Трябва да кажа, че това не означава, че ние искаме всички деца задължително да изучават една религия. Ние искаме, както се прави в повечето страни на Европа да се изберат един, два светски предмета, които също възпитават като етика и вече от тези предмети родителите са задължени да изберат един, който става за децата задължителен.
В хода на разговорите е било посочено, че предметът "Религия" се изучава като свободно избираем, но през последните години непрекъснато намаляват групите, които го избират и спада броят на учениците и учителите, които работят в областта на религиозното обучение и възпитание на децата. Единствено в Русенска област броят на учениците и групите се запазва през последните учебни години.
Светият синод постави и въпроса за статута на Духовните семинарии като средни специализирани духовни училища за професионална и общообразователна подготовка. Бе изтъкнато, че досега е изградена една добре работеща система на взаимодействие и сътрудничество между БПЦ и МОН.