Преди седмица министър председателят на Румъния - Виктор Понта изпрати искане до Министерския съвет на Португалия за 4 изтребителя F-16 и 160 военни специалисти от техните ВВС, които да участват във въздушните патрулни мисии на НАТО на румънска територия. Дали и Бойко Борисов няма да изпрати подобно искане до същия адресат?
Португалските ВВС са и политически най-приемливият партньор на България за временно поемане на ангажиментите по "Ер Полисинг"-а, пише ПАН.бг, цитирайки свои източници.
Румъния трудно поддържа в момента своите ангажименти, а до влизането в пълна експлоатация на закупените от румънските ВВС 12 броя F-16 MLU и пълното обучение на пилотите за тях ще има поне още година.
Вариантите свързани с ангажименти от други държави, ще предизвикат сериозна реакция от българските патриотични партии и могат да разклатят крехката управленска коалиция. Броени дни остават до пълното приземяване на родните МиГ-29, на които се крепи и "Ер Полисинг"-а, и въздушният суверенитет на Република България.
Подръжката, резервните части и ремонтът на МиГ-29 стават все по-невъзможни. Не защото липсва желание от страна на МО и ВВС, а защото страната ни е подписала съответните документи за ембарго в ЕС на руски стоки с двойна употреба, предвид украинската криза. Получената от ЕС Директива се изпълнява от Междуведомствената комисия за контрол на търговията на специална продукция към Министерството на икономиката, която едва ли би разрешила търговия с Русия в ущърб на ЕС. И второ - самата Русия е предприела реципрочни действия и едва ли ще се чувства комфортно да поддържа бойни самолети на държава, чийто министри я заклеймиха като враг и агресор и е част от антируския блок. Тези факти за огромно съжаление правят прекрасния изтребител МиГ-29, все по-ненужен за българските ВВС.Спешно, незабавно, светкавично - и това вече са слаби думи, трябва да се търси вариант за замяната му.
Да, най-вероятно Португалия да поеме част от задълженията ни по "Ер Полисинг"-а. Да, най-вероятно след поредните учения американските ВВС да оставят, както миналата година, в "задоволно продължителен период", свои изтребители, които да решат инкогнито въпроса ни с националния въздушен суверенитет, но това ще маргинализира българските ВВС и тяхната 103 годишна история.
Добре е парита за ремонт на МиГ-29 да се пренасочат като стартови за друг боен самолет. Задача над задачите за българския министър на отбраната Ненчев е да направи искане до Министерския съвет за финансово осигуряване на покупката на нов боен самолет. Да се пристъпи към директни преговори, защото експертизата е правена вече няколко пъти през последните десет години и шефът на експертната група по съвпадение е и сегашен командир на българските ВВС - ген. майор Румен Радев.
По-добре би било през месец май Народното събрание да гласува НЕИЗБЕЖНОТО искане за португалски F-16 MLU (или от други държави) за общи патрулни мисии, заедно с решението за закупуването на нов български боен самолет. Така след две години в рамките на това правителоство е възможно България отново да възвърне въздушния си суверенитет и да поеме натовските си ангажименти. А за тези 2 години като нямаме пари за собствената си армия, ще плащаме 2 пъти повече на чужда да пази въздушните граници на страната ни.