Комисията за защита на конкуренцията е институцията, която трябва да обясни защо цените на дизела у нас са високи, заяви по БТВ Трайчо Трайков от РБ. КЗК има широки правомощия. Това, че те предпочитат да се правят на борче, е друг въпрос.
В ЕС има държави, където дори по-голям брой леки автомобили, отколкото в България, са на дизел. У нас специфичното е, че повечето товарни автомобили са на дизел. Вносът не е малък. Високата цена на горивата у нас, сравнена дори с тази в съседните ни страни, е факт от години. Факт е, че дори в такъв случай би могло да се внася гориво и от тях, за да се изравни цената, но защо подобни действия не се предприемат аз не мога да отговоря, заяви още Трайков.
Има и други страни, дори има страни в ЕС, в които дизелът е по-голяма част от автомобилния парк. В България дизелово гориво се използва много сериозно при товарните автомобили, при леките коли процентът ни сравнено с останалите страни е сравнително нисък. В Европа по-голямата употреба на дизелово гориво е в резултат на редица комплексни мерки, включително понеже то е по-екологично. Факт е, че от години голяма част от междинните складове и редица други структури са собственост на една от големите компании на пазара, смята Трайков. Според него контролът върху пазара на горива в страната не е на ниво и големите играчи на него много често си определят цени, които са доста по-високи отколкото трябва да бъдат.
Проблемът с вноса е, че трябва да бъде направена логистика - да има междинни складове, междинни продуктопроводи и така нататък и затова предимство имат тези, които имат подобни складове, коментира на свой ред енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Никой не пречи на никого да внася, пазарът в страната е свободен, въпросът е кой има възможност да осъществява този внос. В момента може да се каже, че пазарът на горива в страната е сравнително равновесен и цените на него са такива, каквито ги определя търсенето, добави той.