Крайно време е дейността на НСО да бъде законово регламентирана, защото 25 г. има няколко служби в тази държава, изключително привилегировани, които съществуват без законов ред – НСО, НРС и Военно разузнаване, заяви за Фрогнюз в НС ген. Атанас Атанасов от РБ, председател вътрешната комисия.
Така че законовата им регламентация е принципно положение. Оттук нататък възникват вече другите въпроси – трябва ли да бъде самостоятелна тази служба, не може ли да бъде част от друго звено? Но аз мисля, че този въпрос не е толкова съществен. Ако НСО бъде част от МВР, ще има някакви бюджетни икономии. Но тук по-важни са другите въпроси – защо тази служба трябва да бъде военизирана?, попита генералът и каза, че не може да приеме това. Тя е като армейско поделение, това се предлага с тази регламентация. Защо не е държавна агенция. Аз не знам колко души пази тази служба, може да се опитаме да ги преброим, но за тази дейност бюджетът е изключително висок. И когато се предлага законова регламентация на дейността, на първо място трябва да се направи финансова обосновка. Такава няма, заключи Атанасов.
В момента стават безобразия с охраната. Между другото те имат правилник, който е пренесен в законопроекта. Този законопроект са си го писали НСО, аз виждам, че е така, защото знаете ли какви привилегии са си написали? 7 дни отпуска да ползва служител на НСО, на когото се роди дете! Това е пълен абсурд, нали има Кодекс на труда, възмути се Атанасов, независимо че става дума за детайл. Въпросът е защо структурата трябва да бъде военизирана? И финансовата страна - за такъв малък кръг от лица, които се охраняват, къде отиват толкова много пари, постави въпросите той. Така че много е спорен този законопроект, независимо че аз съм ЗА да се регламентира тази дейност. Но не да се узаконява статуквото, категоричен беше шефът на вътрешната комисия.
Същата е историята и с другите две служби, където се предлага законова регламентация, за да се узакони съществуващото статукво, продължи той. След като въпросът е сложен на масата, той очевидно ще намери някакво решение, но не съм сигурен, че то ще е обществено полезното.
Аз повече се вълнувам от това, което се случва с разузнаванията, защото ние от РБ сме предложили още в самото начало на този мандат законопроект за създаване на единна разузнавателна служба – Държавна агенция разузнаване (ДАР). Колегите от ГЕРБ внасят два законопроекта за узаконяване на съществуващото положение – да има две служби. Прекалено малка е България да има две разузнавателни служби. И тук вече въпросът с финансовата обосновка е много сериозен, защото създаването на единна разузнавателна служба ще доведе до много сериозни икономии, веднъж и втори път до много по-голяма ефективност на тази функция на държавата. Защото към настоящия момент съществуването на тези служби, които 25 г. успяха с различни възможности на влияние върху обществото и политиката да съществуват без законова регламентация, което даде много отрицателни ефекти, ще бъде узаконено по този начин. Ние искаме реформа, а не узаконяване на статуквото. Някои казват – ще се съобразим с мнението на професионалната общност. Коя професионална общност? тази, която се е формирала в края на 70-те години в Българската народна армия ли? За какво говорим? В такъв един момент всеки здравомислещ човек ще си зададе въпросът защо трябваше да има 10-ти ноември, заключи ген. Атанасов.