Велико народно събрание трябва да има в случай, че някой е решил да извади прокуратурата от съдебната система. Разделянето на ВСС на две колегии може да стане с обикновен ремонт на Конституцията. Реално ВСС си остава, но по кадрови, атестационни и подобни проблеми, той може да работи на две колегии. В крайна сметка решенията няма да се взимат от колегиите, а от ВСС. Това каза пред Фрог нюз Иван Рачев, който е зам.-председател на Клуб журналисти срещу корупцията.
Ако реформата изключва възможността да се извади прокуратурата от съдебната система, тогава не е необходимо въпросът да се отнесе и към Конституционния съд. Разделянето на ВСС на практика е формално. Друг е въпросът, че с разделянето на ВСС на две колегии по кадровите въпроси, не се прави абсолютно нищо. Тона не е никаква реформа. Просто се имитира дейност, заяви категорично Рачев.
По думите му нищо няма да стане, ако се приемат промените в съдебната система, предложени от зам.-председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов. Абсолютно нищо! Всички партии имитират само дейност. Единственото смислено нещо в предложението на Цветанов е, че ще дадат право на ВСС да издава подзаконови нормативни актове.. Все още не знаем какви промени предлага правосъдният министър Христо Иванов. Напомням ви, че стратегията, която е приета, не е писана от Христо Иванов. Тя очертава само макрорамката. Ако говорим за варианта, който миналата година предизвика дебати, тази стратегия е просто въздух под налягане. В нея няма застъпена нито една фундаментална промяна, заяви той.
Според Иван Рачев обикновените хора изобщо не могат да разберат какво се случва със съдебната реформа и за какви се водят спорове. Съдебната система не е порочна, просто много хора не са за нея. Реформата няма да може да се „пребори” с корупцията в съдебната власт, защото нещата тръгват още от университетите. В момента във всички 5-6 университети има юридически факултети. Сега сульо и пульо издава дипломи за юристи. Ако от догодина държавата осигури държавна поръчка за прависти, не повече от 200 годишно, колкото са потребностите на съдебната система на година, след 7-8 години може и да стане нещо. Трябва да има студенти, които да учат право и от трети курс да се профилират. Там до този момент такова нещо няма. От там сега излизат юристи, които би трябвало да имат представа от всичко, но на практика нямат представа от нищо. Вместо да имат фокусирани знания, с оглед на техните интереси, те имат повърхностна обща култура. Това означава екзистенц минимум от думи и познания, които позволяват на човек да води членоразделен разговор. Това да имаш обща култура не означава, че си интелигентен и начетен. Означава само, че можеш да поддържаш разговор повече от 5 минути, допълни журналистът.
Той е категоричен, че в юридическите факултети трябва да има специализация от трети курс. Тя трябва да бъде жестока и държавната да плаща образованието само на онези хора, които са решили да станат прокурори, съдии и следователи и държавни съдебни изпълнители. Всичко останало да си плаща и въобще да няма гаранция, че един ден ще работят в системата на държавната администрация. Образованието ни в момента бълва по 10 000 юристи на година. Всички ли трябва да станат юристи и прокурори?! Това е безумие. Който иска да става адвокат, да си ходи в общия поток. Трябва да има свирепи изисквания. Цедката трябва да започне още от университета. Сега 50 на сто от децата, които учат право, искат да станат скъпо платени адвокати или да станат прокурори, съдии и следователи, защото там са пачките. Те влизат вътре за пари. Малко от тях учат право, защото им е интересно. Много е тегава работата, 25 години са пропилени, обясни Рачев.
И продължи: В момента управляващите не си прехвърлят горещия картоф за съдебната реформа, те просто си играят федербал. МС трябва да поеме ангажиментите и да си реши проблема. Никой друг не трябва да го прави. Ще ви кажа за възстановяване правомощията на прокуратурата да се меси в граждански процеси. Това нещо 1998 г. не беше изхвърлено от употреба заради изискване на Брюксел, а заради конкретни корупционни схеми, разработени от прокурори. За това не трябва да се връща това правомощие на прокуратурата. Някои прокурори около Иван Татарчев „цомбеха” яки пари около приватизационни сделки. За всяка незаконна приватизационна сделка, винаги има сигнали до прокуратурата. Какво тогава ми говори Цветан Цветанов? Прокурорите участват в административните дела. Защо управляващите не погледнат какво има в архивите на Върховната административна прокуратура? Има страшни неща. За това никой не иска да има административна прокуратура, което е нарушение на Конституцията. Реформа ще има, ако Комисията за защита на конкуренцията се изхвърли от закона за обществените поръчки. И всички обжалвания минат в административните съдилища. Защото всяка заповед за определяне на победител в една процедура е индивидуален административен акт. И това подлежи на административен контрол. А сега ВАС не може да даде тълкувателни решения и да уеднакви практиката по различни проблеми, защото няма противоречива практика на първоинстанционните съдилища. А няма такава, защото КЗК не е съдебна институция. И това нещо струва на държавата по 1, 5 млрд. на година. Толкова са злоупотребите по ЗОБ годишно.
На въпрос дали ситуацията със съдебната реформа не е пълен батак, Иван Рачев обясни: Не е батак. Всичко е ясно и подредено. Батак е това, с което се занимават всички-политици, общественици и медии. Съдебна реформа ще е, ако във ВСС не влизат нито по право нито по избор главният прокурор и председателите на двете върховни съдилища-ВАС и ВКС. Това не променя устройството на съдебната система. Тези „тримата големи” могат да бъдат извадени от ВСС от обикновен парламент. И това би било реформа или поне някаква стъпка. Би било реформа, ако ВСС си назначи титулярен председател като министър-председателя. Абсурдно е правителството на съдебната система да има представляващ. В този смисъл ВСС не отговаря на понятието орган на държавна власт. И на министъра на правосъдието трябва да му се забрани да участва в кадруването на съдебната система. Той няма достъп до кадровите досиета. Има право да предлага, да наказва, да назначава, санкционира и т. н. А това не е редно. Това е намеса на изпълнителната власт в съдебната. Защо изпълнителната власт в лицето на правосъдния министър ще определя дневния ред на ВСС? По силата на каква логика? ВСС трябва да има законодателна инициатива. Това също е реформа
Журналистът смята, че обикновените хора са правно неграмотни. Не може народът, който с лека ръка върти на година 1, 6 млн. подкупа да усети някакво благотворно влияние в съдебната система. Освен правата, хората трябва да си познават и задълженията. Те трябва за знаят, че имат възможност да оказват натиск върху съдебната система. И не да си решават проблемите чрез рушвети, а по съдебен път. И когато хората си научат задълженията, те ще разберат какви възможности им дава правото и законовата уредба. Малко хора знаят, че в държавата има около 2300 държавни структури с административно-наказателни функции и правомощия. И в тях работят 34 000 човека. Това е спирачката на корупцията на първо ниво. Нека да видим от едната страна тези структури, а от друга следствието и прокуратурата с 4000 магистрати. Слагаме ги от двете страни на кантара. Кой трябва да свърши повече работа?! Защо изискванията към едните не са същите спрямо изискванията на другите? Не може 4000 магистрати да свършат работата на 34 000 контролни чиновника. Абсурд е това, допълни той.
Иван Рачев обясни още, че новата структура за борба с корупцията е поредната глупост. Не може да ликвидираш структури, които не си развил докрай и не си им изчерпал капацитета. БОРКОР е много хубава идея. Устройството й, обаче е безумно. В съвета на този орган влизат всички министри. Е хубаво, те ли ще кажат на Елеонора Николова, която е шеф на БОРКОР: „Да, ти разследвай корупционните практики в нашите ведомства”. А тя може ли сама да тръгне да прави това в техните министерства. БОРКОР трябва да е вън от всякакви изпълнителни, съдебни и други власти. Тази структура е анализаторска. Тя анализира публична информация. Какво се случи с предложенията на БОРКОР за промяна на обществените поръчки. Точно нищо. Е, какъв е смисъла да се прави нова структура?! Това е популистко решение. На Меглена Кунева трябва да и се забрани да се занимава със съдебна реформа. Тя провали съдебната реформа в предприсъединителният период. Да го кажем в прав текст. Тя провали всичко.
На въпрос кой тогава да се заеме с нея, Рачев отговори: Има механизъм за сътрудничество и проверка. В него има 6 критерия от глава 24 към Договора за присъединяване. Те си имат отговорници. Водещото министерство по глава 24 е МВР. Министерство на правосъдието е образно казано „подизпълнител”. ВСС и съдебната система не трябва да имат нищо общо със съдебната реформа. Нищо! Това е работа на правителството и на управляващото мнозинство в парламента. Ако някой иска да има реформа, да седне и да го измисли, да го внесе в парламента и да го гласува. Не може да се прехвърля топката в полето на ВСС и съдебната система. Нито един зъболекар не си вади сам зъбите, нито пък лекар си оперира сам. Отделен е въпросът за капацитета на управляващата партия да съумее да направи реформата. В предизборната програма на РБ пише разделяна на ВСС на две-на ВСС и на Висш прокурорски съвет. Защо Радан Кънев сега ръкопляска на разделянето на ВСС на две колегии? Защото му е удобно или защото ги е страх от Велико народно събрание? Защо прехвърлиха на главния прокурор ангажимента за изграждане на единната информационна система за борба с корупцията, след като това е работа на правителството?! Как прокуратурата ще включат в този проект митниците, МВР, ДАНС и военното разузнаване, попита риторично Иван Рачев.