Предлагам на моите критици текста на Закона за закриване на Комисията по досиетата. Прочетете мотивите ми. Изобщо не става дума за мен. Под въпрос са държавни тайни, до които в момента има достъп всеки любопитен идиот, пожелал да убие два-три часа в читалнята на Комисията на Евтим Костадинов - бивш депутат от БСП, бивш приватизатор, бивш милиционер , пише депутата Велизар Енчев.
Ето и целия тест на проектозакона, който Енчев предлага.
"Проект!
ЗАКОН
за закриване на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към държавна сигурност и разузнавателните служби на българската народна армия
Член единствен. Закрива се Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 1. Законът за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия (обн., ДВ, бр. 102 от 2006 г.; изм., бр. 41, 57 и 109 от 2007 г., бр. 69 от 2008 г., бр. 25, 35, 42, 82 и 93 от 2009 г., бр. 18, 54 и 97 от 2010 г., бр. 23, 32 и 48 от 2011 г., бр. 25, 38, 87 и 103 от 2012 г., бр. 15 от 2013 г. и бр. 53 от 2014 г.) се отменя.
§ 2. Пълномощията на членовете на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, включително на председателя, заместник-председателя и секретаря, се прекратяват от датата на влизане в сила на закона.
§ 3. (1) Министерският съвет в срок три месеца от влизането в сила на закона урежда правоотношенията, свързани със закриването на Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия.
(2) Трудовите и служебните правоотношения със служителите от закритата комисия се уреждат при условията на чл. 328, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда, съответно чл. 106, ал. 1, т. 1 от Закона за държавния служител.
§ 4. (1) Министерският съвет в срок до един месец от влизането в сила на закона назначава ликвидационна комисия.
(2) Ликвидационната комисия извършва ликвидацията на закритата комисия в срок три месеца от назначаването й.
(3) Разходите по ликвидацията са за сметка на утвърдените средства на закритата комисия по бюджета за 2015 г.
§ 5. В Закона за Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 53 от 2014 г., изм., бр. 98 и 107 от 2014 г., бр. 14 и 24 от 2015 г.) в чл. 3, ал. 1 т. 9 се отменя.
§ 6. В Наказателния кодекс (обн., ДВ, бр. 26 от 1968 г.; попр., бр. 29 от 1968 г.; изм., бр. 92 от 1969 г., бр. 26 и 27 от 1973 г., бр. 89 от 1974 г., бр. 95 от 1975 г., бр. 3 от 1977 г., бр. 54 от 1978 г., бр. 89 от 1979 г., бр. 28 от 1982 г.; попр., бр. 31 от 1982 г.; изм., бр. 44 от 1984 г., бр. 41 и 79 от 1985 г.; попр., бр. 80 от 1985 г.; изм., бр. 89 от 1986 г.; попр., бр. 90 от 1986 г.; изм., бр. 37, 91 и 99 от 1989 г., бр. 10, 31 и 81 от 1990 г., бр. 1 и 86 от 1991 г.; попр., бр. 90 от 1991 г.; изм., бр. 105 от 1991 г., бр. 54 от 1992 г., бр. 10 от 1993 г., бр. 50 от 1995 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1995 г. – бр. 97 от 1995 г.; изм., бр. 102 от 1995 г., бр. 107 от 1996 г., бр. 62 и 85 от 1997 г.; Решение № 19 на Конституционния съд от 1997 г. – бр. 120 от 1997 г.; изм., бр. 83, 85, 132, 133 и 153 от 1998 г., бр. 7, 51 и 81 от 1999 г., бр. 21 и 51 от 2000 г.; Решение № 14 на Конституционния съд от 2000 г. – бр. 98 от 2000 г.; изм., бр. 41 и 101 от 2001 г., бр. 45 и 92 от 2002 г., бр. 26 и 103 от 2004 г., бр. 24, 43, 76, 86 и 88 от 2005 г., бр. 59, 75 и 102 от 2006 г., бр. 38, 57, 64, 85, 89 и 94 от 2007 г., бр. 19, 67 и 102 от 2008 г., бр. 12, 23, 27, 32, 47, 80, 93 и 102 от 2009 г., бр. 26 и 32 от 2010 г., бр. 33 и 60 от 2011 г., бр. 19, 20 и 60 от 2012 г., бр. 17, 61 и 84 от 2013 г., бр. 19, 53 и 107 от 2014 г. и бр. 14 и 24 от 2015 г.) чл. 284а и 284б се отменят.
§ 7. В Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. (обн., ДВ, бр. 107 от 2014 г.; изм., бр. 12 и 17 от 2015 г.) чл. 27 се отменя.
§ 8. В Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица (обн., ДВ, бр. 50 от 1991 г.; изм., бр. 52 от 1994 г., бр. 12 от 2004 г., бр. 29 от 2005 г., бр. 30 и 81 от 2006 г., бр. 60 от 2007 г., бр. 26 от 2008 г., бр. 103 от 2009 г. и бр. 62 от 2010 г.) в чл. 4, ал. 3 думите „Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия“ се заличават.
§ 9. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Вносител:
Мотиви на вносителя:
Комисията по досиетата е съставена на партийно-квотен принцип, поставящ под съмнение обективността в нейната работа. Доказателство за това са публични изявления на членове на Комисията, които не крият своите идеологически възгледи.
Важно съображение за отмяна на Закона за досиетата е обстоятелството, че много от съхраняваните в Комисията документи на бившите тайни служби продължават да са секретни и тяхното разкриване ще увреди интересите и авторитета на България в международен план.
Така например, в разкритите шифрограми на балканските и арабските резидентури на външното ни разузнаване преди 1991 г. /до които има достъп всеки посетител на читалнята на Комисията/ не е заличено точното време на изпращането им от радиоцентъра в посолствата. Това позволява шифрограмите да се дешифрират от местните контраразузнавателни служби и да се разкрие самоличността на наши сътрудници на Балканите и в Близкия изток, което има непоправими последици за тях и техните семейства.
Непрофесионалното заличаване на имена на чужди граждани – сътрудници на нашето разузнаване, както и обявяването на имена на офицери от цивилното и военното ни разузнаване, „осветява“ методите и средствата на работа в тези региони на съвременните ни служби.
Не без значение е и прекалено либералният режим за достъп до разсекретени документи, позволяващ на чужди граждани /или на свързани с тях лица/ да четат и преснимат разузнавателна информация. Подобна практика не съществува в нито една от бившите социалистически страни в Източна Европа.
През изминалите 9 години, в изпълнение на приетия от Народното събрание закон, Комисията по досиетата изразходва над 30 млн. лева, като в тази сума не влизат недвижимите материални активи.
Като се има предвид, че тази дейност може да се извършва от специализирани звена в Националната разузнавателна служба /НРС/, Служба „Военна информация“ и Държавна агенция „Национална сигурност“ /ДАНС/, в рамките на бюджетите на тези три институции, целесъобразно е Комисията по досиетата да бъде закрита. Това ще е сериозна икономия за държавния бюджет. Предлагам тази икономия да се пренасочи към Българската академия на науките, която има хроничен недостиг на финансови средства.
След отменянето на настоящия закон, Народното събрание може да приеме нов закон за достъп до документи на бившите специални служби, чиито изпълнители да бъдат НРС, Служба „Военна информация“ и ДАНС.
Народен представител: Велизар Енчев"