За първи път правителството на Борисов закрива магистрали. Досега ги откриваше“. Така народният представител от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ Георги Свиленски коментира в сутрешния блок на „Канал 3“ идеята на правителството вместо да се ремонтират пътища, да се намали скоростта за движение по тях от 130 км/ч на 90 км/ч.
„Път, на който му се намалява скоростта вече не е магистрала. След като направих това изказване, премиерът нареди на министър Павлова и до вечерта се намериха 100 млн. лв, за да започнат ремонти. И аз питам дали това не беше театър от тяхна страна, за да се постави държавата в ситуация на неизбежност?“, допълни той.
Свиленски обясни, че това се прави, за да бъдат наети фирми за извършване на ремонт без обществени поръчки, на пряко договаряне. „От това печелят фирми, които са близки до управляващите“, уточни той и коментира, че не става въпрос за влошаване на пътя за една нощ, за да бъде извънредно, а участъкът не е ремонтиран от 40 години. „Това е практика в управлението на ГЕРБ. Миналият мандат по същия начин подходиха към мостовете на магистрала „Тракия“. В последния момент, последния час, за да се възложат на съответните фирми“, припомни Свиленски. Той поясни, че би трябвало ремонтът да се предвиди, да се заложи в бюджета и да се направят обществени поръчки. „Може същите фирми да спечелят, но да бъде прозрачно. Вероятно строителството преди 40 години е било доста по-качествено, за да издържат досега. Това е другият проблем. За 100 млн. лв. ще видим какво качество ще ни предложат“, подчерта депутатът. Той припомни ремонта на „Цариградско шосе“, когато кмет е бил премиерът Борисов. „Още на първата година стана на вълни и тогава той обеща, че още следващото лято ще бъде ремонтирано за сметка на изпълнителя. Аз вече 6 или 7 години чакам този изпълнител да ремонтира „Орлов мост“, заяви народният представител. По неговите думи това показва, че в договорите явно тези отговорности ги няма или не се търсят. „Ако не можеш да накараш изпълнителя да ремонтира едно кръстовище в центъра на София, какво остава за една магистрала, която вече е платена и парите са изхарчени?“, попита Свиленски.
Всеки, който си е платил винетката, би трябвало да получи сигурност и качество
Народният представител от ПГ на БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ е на мнение, че състоянието на пътищата е изключително лошо, защото усилията са насочени изцяло към изграждане на новите участъци, а поддръжката на второкласната и третокласната мрежа е занижена. „Всеки, който си е платил винетката би трябвало да получи сигурност и качество. Голяма вина за ПТП има и пътната инфраструктура и отговорността на общините да я поддържат“, категоричен е той. Депутатът припомни случай в Панагюрище, където след ремонт на ВиК пешеходната пътека не е възстановена. „Да има наказан кмет или представител на местна власт за това, че не е запълнена дупка и е настъпил инцидент?“, попита той.
Ако не си създал условия, няма как да искаш да глобяваш хората
Относно темата за паркирането в „Синя зона“, Свиленски обясни, че разковничето на промените, които се предлагат, е тази дейност да бъде отдавана на концесия. Според него, ако се допусне това, още на следващия ден паркирането в големите градове ще бъде отдадено на концесия и някой няма да може да контролира цената, която ще бъде искана и какво ще се случи. „А това е най-печелившият и лек бизнес за управление“, коментира той. Народният представител предлага дейността по управлението на „Синя зона“ да се извършва от общинско търговско предприятие, където средствата да бъдат определени от съответния общинския съвет и да влизат в бюджета. Според него това е най-прозрачният начин, защото влизайки в бюджета, след това средствата се разпределят от представители от всички партии. „Сега отиват в търговското дружество, където имат 3 или 5 човека съвет на директорите, които решават за какво да ги харчат и накрая представят резултатите пред Столична община, която само им приема отчета“, каза още той. Народният представител от БСП заяви, че ще направи предложение глобите да бъдат определяни от съответните общински съвети, съобразно условията, които са представени на граждани. „Ако в един район общината е направила паркинги и някой спира на детската площадка или зелена площ, да бъде глобен. Но ако не си създал условия, няма как да искаш да глобяваш хората“, категоричен е той.
Необходим ни е нов Закон за движение по пътищата. Този е променян над 60 пъти
„Законът за движение по пътищата е променян над 60 пъти, което показва, че той е неработещ и не се познава нито от шофьорите, нито от гражданите“, обясни Свиленски. Той даде пример с кандидат-шофьорите, които започват да се учат по едни правила, а докато вземат книжка, те вече са се променили няколко пъти. „Моето предложение още от предишния мандат, за съжаление не ни стигна времето, да се напише нов Закон за движение по пътищата, който да бъде преподреден“, каза той.
Според него в момента този закон е голям обем от текстове, написани хаотично, допълвани, отменяни и променяни през годините. „Водачите и общините трябва да си знаят отговорностите и задълженията. Трябва да се наблегне и на обучението на шофьорите, защото се забелязва занижаване на процеса“, заключи Георги Свиленски.