От 50 до200 лв. глоба за паркиране в паркове, градинки и детски площадки. Това приеха окончателно народните представители, след като гласуваха поправките в Закона за движение по пътищата.
Обсъждането не мина спокойно. Скандалът между депутатите възникна за изменения текст, който дава възможност за паркирането да отговарят три възможни дружества – общинско, по закона за обществените поръчки и по закона за концесиите.
От Патриотичния фронт и БСП се обявиха твърдо срещу концесионирането, защото ще вдигне цените на паркирането.
Приходите от "синя" и "зелена" зона ще могат да отиват в търговски дружества, а не директно в общинския бюджет, решиха депутатите от управляващото мнозинство с изключение на Патриотичния фронт.
Не се прие предложение на ПФ да бъде изрично записано, че право да събират приходи от платено паркиране имат само общински предприятия, съобщи БТВ.
В момента законът гласи, че това могат да правят общински дружества и предприятия, като този текст остана непроменен. Разликата между дружество и предприятие е фактът, че дружеството има собствен бюджет, от който изплаща определен дивидент в общинския бюджет, докато предприятието е подчинено на кметът на съответната община и постъпленията от него отиват в централния бюджет.
С други текстове от същия закон глобата за паркиране в паркове, градини, детски площадки и тротоари в населени места ще е от 50 до 200 лв. по преценка на съответната община. Досега глобата беше твърда в размер на 20 лева.
По предложение на депутата от ГЕРБ Станислав Иванов в Закона за движение по пътищата думата "такса" беше заменена с "цена". Заради думата "такса" в закона общините, в които има платени зони за паркиране, трябваше да доказват, че събраните пари отиват за конкретната дейност, а в София с тях се покриват и разходи за градския транспорт. Когато заплащането на паркирането е формулирано като "цена" то не е обвързано с разходите.
Поради тази причина Наредбата на Столична община за платено паркиране непрекъснато пада в съда, тъй като парите от "синя" и "зелена" зона отиват и за градски транспорт, а не само за поддържане на услугата, за която по същество досега беше налагана "такса". На практика с тази промяна се узаконяват "синята" и "зелената" зона в големите градове.