Мажоритарният акционер в КТБ АД - „Бромак“ ЕООД сезира отново европейските институции за поредното грубо нарушение на националното и европейското законодателство. Сигналът ни е провокиран от решението на Народното събрание да възложи на Сметната палата одит на дейността по банков надзор на БНБ в периода 01.01.2012 - 31.12.2014 г., включващ и индиректен одит на КТБ АД, обяснява акционерът.
Намесата на Сметната палата в надзорните функции на БНБ поставя българската държава в конфликт с транспонираните във вътрешното й законодателство европейски изисквания. Въпреки че БНБ е един от основните фактори, които “спомогнаха” КТБ АД да бъде обявена в несъстоятелност, в името на стабилността на банковата система не можем да не посочим, че с решението на НС са нарушени:
Принципът на независимостта на националните банки, формулиран в чл.7 от Протокол №4 за Устава на Европейската система на централните банки и на ЕЦБ към Договора за функционирането на Европейския съюз, страна по който е и Република България;
Принципът на независимостта на банковия регулатор съгласно чл.4, т.4 от Директива 2013/36/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. във връзка с чл.4, параграф 1, т.40 от Регламент (ЕС) № 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г.;
Принципът на независимия външен одит по чл.27.1. от Протокол №4 за Устава на Европейската система на централните банки и на ЕЦБ към Договора за функционирането на Европейския съюз, който изисква отчетите на националните централни банки да се проверяват от независими външни одитори.
При наличието и действието на тези европейски изисквания Сметната палата няма право да одитира дейността по банков надзор. Решението на Народното събрание противоречи и на Закона за кредитните институции, съгласно който контролът върху актовете по банков надзор се осъществява от Върховния административен съд. В случая контролът на Сметната палата върху същите актове означава изземване на компетентност, предоставена по закон на българския съд. означава изземване на компетентност, предоставена по закон на български съд
Решението на комисията в Народното събрание е и в пряко противоречие със Закона за Сметната палата. Съгласно този закон сферата на дейност на Сметната палата се ограничава до осъществяване на контрол по изпълнението на бюджета и други публични средства. Сметната палата може да одитира БНБ, но не и нейната същинска оперативна дейност по надзор на кредитните институции. Сметната палата може да одитира БНБ само по отношение на бюджетните разходи и годишното превишение на приходите над разходите, дължимо към държавния бюджет, както и другите взаимоотношения на банката с държавния бюджет. Вмешателство на Сметната палата в работата на БНБ, в качеството й на национален банков регулатор, законът не допуска.
И ако спрямо БНБ Сметната палата може да извършва ограничен по предмет одит, то по отношение на КТБ АД Сметната палата изобщо няма правомощия да изпълнява нито пряк, нито индиректен одит. КТБ АД е частна банка, която никога не е управлявала или разходвала бюджетни или други публични средства.
КТБ АД не може да бъде одитирана от Сметната палата и защото не попада в категорията на юридическите лица, които имат задължения, гарантирани от държавата. В тази връзка следва да се има предвид, че след отнемане на лиценза на КТБ АД с цел изплащане на гарантираните депозити на вложителите в банката българската държава предостави заем на Фонда за гарантиране на влоговете в банките. По този заем задълженото към държавата лице не е КТБ АД, а Фондът за гарантиране на влоговете в банките. Не КТБ АД, а Фондът е непосредствен получател на предоставената от държавата финансова подкрепа под формата на държавна гаранция. Фондът е този, който разходва по своя преценка държавните средства и няма правно основание последиците от поетите от него задължения към държавата да бъдат приписвани на КТБ АД.
Освен върху незаконосъобразността на решението на Народното събрание, в сигнала сме акцентирали и върху мотивите към решението. В мотивите е предопределен резултатът от одита на Сметната палата, като предварително са зададени негативни характеристики на КТБ АД, които Сметната палата априори трябва да възприеме и да потвърди. Според нас в мотивите неправилно се твърди, че в КТБ АД са установени незаконосъобразни практики, при положение, че такива констатации няма – лицензът на КТБ АД е отнет поради документално обезценяване на активите по методика, приета от назначените от БНБ квестори. В мотивите е декларирана и безрезервна вяра на одитори и квестори, при условие, че квесторите нямат изискуемата от закона квалификация, не са изпълнили законовото си задължение да изяснят състоянието на КТБ АД в едномесечния законов срок и не са предложили нито една оздравителна мярка. Същевременно докладите на одиторите нямат качество на одит и не могат да се ползват за доказателство. Категоричното ни мнение е, че в мотивите е формулиран крайният извод, до който трябва да стигне Сметната палата по отношение на КТБ АД – „че не инцидентно, а системно и продължително са нарушавани правилата на разумното търговско банкерство, установени в Закона за кредитните институции и актовете по прилагането му.”
Затова считаме, че активизирането на Сметната палата е поредното грубо пренебрегване на закона от страна на българските държавни институции и длъжностни лица. Сигналът е адресиран до Европейската централна банка, Европейската сметна палата, Европейската банкова федерация и четири главни дирекции към Европейската комисия. Копие от писмото е изпратено до Народното събрание, Министър-председателя, Министъра на финансите, БНБ и Сметната палата.
В името на законността се надяваме да се предприемат своевременни и подходящи мерки за прекратяване на действията, насочени към нарушаване на независимостта на БНБ и за преустановяване на опитите за неправомерна държавна намеса в дейността на КТБ АД, завършват от "БРОМАК".
Ето и решението на Народното събрание:
Решение за възлагане на Сметната палата да извърши одит на изпълнението: Ефективност и ефикасност на банковия надзор, осъществяван от БНБ за периода от 01 януари 2012 г. до 31 декември 2014 г.
02/04/2015
РЕШЕНИЕ
за възлагане на Сметната палата да извърши одит на изпълнението: Ефективност и ефикасност на банковия надзор, осъществяван от Българската народна банка за периода 1януари 2012 г. до 31 декември 2014 г.
Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 7, ал. 1 от Закона за Сметната палата
РЕШИ:
1. Възлага на Сметната палата да извърши одит на изпълнението: Ефективност и ефикасност на банковия надзор, осъществяван от Българската народна банка за периода 1 януари 2012 г. до 31 декември 2014 г.
2. Срокът на извършване на одита е три месеца от датата на възлагането му с решение на Народното събрание.
3. Срокът за внасяне в Народното събрание на окончателния доклад на Сметната палата е 31 август 2015 г.
Решението е прието от 43-то Народно събрание на 29 април 2015 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.
Председател на Народното събрание:
Цецка Цачева