ИНТЕРВЮ


Владимир Тодоров: Пред „Александър Невски” ще легнат, колкото загинаха на пътя през годината

5 8492 29.05.2015
Владимир Тодоров: Пред „Александър Невски” ще легнат, колкото загинаха на пътя през годината
Владимир Тодоров

ДАИ и министерство на транспорта не осъществяват достатъчен контрол. Те проверяват изрядните фирми, мерят с едни рулетки, дали стаята, в която се провеждат занятията на кандидат-шофьорите е точно толкова голяма, колкото трябва, а в същото време не могат да се преборят с фирмите-ментета. И оттам имаме млади водачи, които са негодни. Това каза пред Фрог нюз Владимир Тодоров, председател на Болгарската асоциация на пострадали при катастрофи. Ето какво още сподели той:


- Г-н Тодоров, преди ден обявихте, че имате нова инициатива за борба с катастрофите на пътя. Какво представлява тя?

- 660 души са загинали при катастрофи през миналата година. Това показва, че с 10 % се е увеличила смъртността на пътя. В понеделник в 10 часа пред храм „Александър Невски” 660 души ще се съберат и ще легнат на площада, за да покажем какво впечатлително множество са 660 тела. Имаме проблем с набирането на толкова хора. Искаме да призовем чрез вас всички, които искат да са съпричастни към нашата инициатива. Желанието ни е много хора да се включат в нея.

- Как ви хрумна тази идея?

- В средата на годината сме, прекалено много говорим и прекалено малко неща се случват. Има проблеми, които се коментират от 5 години и нищо не се променя. В сравнение с миналата година, загиналите са с 60 повече от предходната.

- Защо се случва това, след като непрекъснато се тръби за проблема?

- Обяснявам си го с няколко неща. Първо-мобилните камери, които ги забраниха за 1, 5 г., доведе до този ръст на загинали и ранени. Второто е несъбираемостта на глобите, наложени от КАТ. Всяка втора глоба не се плаща. Щом не се плаща, това създава чувство за безнаказаност в шофьорите. Правят се дребни, малки нарушения, които след това стигат до големи трагедии. В същото време българинът живее с нагласата, че на него нищо лошо няма да му се случи. От една страна сме много самонадеяни, но от друга, трагедиите на пътя ни се струват абстрактни. Искаме с този флашмоб да покажем, че смъртта на 660 души в мирно време си е истинска война.

- В малките населени места е всеизвестно, че шофьори карат пияни, без книжка и т. н.

- Така е. И малките и големите нарушения не се наказват. Това създава чувство, че законът не се прилага. След като не се прилага, нарушенията започват да се наслагват едно след друго. Щом някой направи малко нарушение и види, че нищо не следва от това, си казва: Аз до сега съм карал спокойно, говорейки си по телефона, превишавам си скоростта, без никой да ме глоби, я да си пийна една бира...две бири. И след това започват да карат пияни и да газят хората по тротоарите. Така ескалират нещата. Ако имаме система, по която да не се допускат дребни нарушения, много по-малко ще бъдат тежките. Иска ми се да няма неизбежност на наказанието.

- Ще видим ли близки на загинали на инициативата пред „Александър Невски”?

- Всякакви хора ще има. Обърнали сме се към всички във Фейсбук. Няколко хиляди души са ни подкрепили. Има страница, която се казва „Да легнем на паважа”. Поканили сме представители на народното събрание и общината. Всъщност няма значение кой какъв е. Когато се пролее кръв, няма значение кой колко е богат и умен. Всички сме равни пред нещастието.

- Спомням си, че по ваша инициатива започнаха да се правят вдигнатите пешеходни пътеки. Какви искания, свързани с безопасността, имате още?

- Ще маркирам няколко важни неща. Трябва да се въведе задължително условие децата до 14 г до да карат велосипеди с каски. Колоездачите и мотористите трябва задължително да са със светлоотразителни жилетки. Има проблем и с броя на часовете при кандидат-водачите, защото те не са достатъчни-30 часа. Освен това има много сериозен сив сектор в този бранш. Дори има фирми, които рекламират шофьорски курс за 250-300 лв. Т. е те спестяват от самите часове. Обявяват, че ще обучават 30 часа, но те ги обучават по 10-12 часа.

- Знаете ли, че има фирми, които изобщо не провеждат задължителните теоретични часове, а оставят курсистите сами да се готвят за изпита?

- Така е. ДАИ и министерство на транспорта не осъществяват достатъчен контрол. Те проверяват изрядните фирми, мерят им с едни рулетки, дали стаята, в която се провеждат занятията е точно толкова голяма, колкото трябва, а в същото време не могат да се преборят с фирмите-ментета. И оттам имаме млади водачи, които са негодни. Всяка четвърта катастрофа е от млад водач, т. е без опит. В нормалните държави за младите шофьори са въвели гратисен период, който е различен период-3, 6 месеца, до една година. В този период младите шофьори са със специален статут. Такъв статут искаме да се въведе и при нас.

- Какво ще включва той?

- Първите шест месеца да не шофират от 22 до 6 часа. Да имат придружител, който да е с минимум 3 г. стаж като шофьор. Да нямат право да карат по магистрали, за да се научат да управляват. Във Франция, например, е забранено да карат кабриолети. Има много такива практики, които въвеждат преходен период. Наистина, когато някой вземе книжка, той не е шофьор. Другият проблем, за който споменах са събираемостта на глобите. По отношение на тях има старо законодателство от 1969 г., което позволява нарушителите да се измъкват. Настояваме да се въведе система, който ще позволи пътните хулигани да плащат по-скъпа застраховка ”гражданска отговорност”, докато изрядните-по-ниска. Това също влияе върху пътната безопасност. Ако тази година имаш 5 акта за превишена скорост, застрахователят вместо 200 лв, ще ти вземе 1000 лв.

 

-  Срещате ли разбиране в средите на политиците за всичко това?

 

-  Сега само на думи. Опитваме се да променим една Наредба за алкохола, която опорочава пробите. Тя също е остаряла и с много пробойни. Но за съжаление и там нещата не се случват.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама