Трябва да се инвестира в доверието на потребителите. Това посъветва еврокомисарят по защита на потребителите Меглена Кунева представителите на туристическия бизнес по време на семинар "Защита на потребителите на туристическите продукти и услуги", организиран от ДАТ.
Според нея изпълнението на новите изисквания на ЕС е свързано с допълнителни инвестиции, които обаче ще се изплатят на бизнеса, защото доверието на потребителя е съвременна валута на икономиката. Пазари, в които има доверие на потребителите, продължават да се развиват, отбеляза Кунева. Еврокомисарят посочи още, че в условията на криза първото нещо, от което ще се откажат потребителите, е почивката.
Според представители на туристическия бизнес обаче това ще е последното нещо, от което ще се откажат хората.
Повишеното доверие на хората в
туристическата услуга е единственият начин тази индустрия да продължи
да се разраства и стабилиза дори когато има икономически
предизвикателства, смята Кунева.
Сред новите европейски правила в подкрепа на
доверието на потребителите в услугите Кунева посочи директивата, с
която се цели пълна хармонизация на правилата за договор между бизнеса
и потребителите. В резултат на това се очаква очаква разходите на
бизнеса за покриване на сегашните различни изисквания на регулаторните
режими в 27-те страни членки на ЕС да намалеят. Тя даде за пример
факта, че в момента една малка или средна фирма само за спазване на
изискванията за защита на потребителите трябва да харчи около 70 000
евро. С приемането на новата директива разходите ще намалеят до 2000
евро, каза комисар Кунева. В новата директива се предвижда в
информацията за цената на пътуването и настаняването да са включени
всички данъци и допълнителни такси. Ако такава информация липсва,
потребителят няма да е длъжен да плаща допълнителните такси, каза
Кунева.
Очаква се през есента на 2010 година ЕК да приеме промени в
директива, свързана с пътническите пакети, което е също част от
европейските мерки в подкрепа на повишаването на доверието на
потребители в предлаганите услуги. Предвиждат се също и промени в
директивата за временното ползване на недвижима собственост. Очаква се
промените да бъдат подкрепени от Европейския съвет по-късно този месец,
каза Меглена Кунева.
Регионалният представител за Европа на
Световната организация по туризъм към ООН Едуардо Файос-Сола посочи, че
глобалната финансова криза е заплаха, но тя предоставя възможност за
създаване на правила за защита на потребителите. Той отбеляза, че ще са
нужни глобални мерки срещу кризата не само от ЕС, но и от ООН.
Според него има необходимост от Кодекс на туризма, в който да се
включат всички аспекти на този бизнес, както и потребността от
формиране на
туристически стандарти.
Представителите
на туристическия бранш посочиха различни аспекти на защитата на
потребителите. Председателят на БАТА Донка Соколова изрази
разочарованието си от това, че Световната организация по туризъм към
ООН не е отправила препоръки към правителствата, свързани с
националната реклама. Тя поиска и прогнози на организацията
за глобалната икономическа криза. Соня Колтуклиева като представител на
Съюза на инвеститорите в туризма поиска създаване на туристически
омбудсман. Само това според нея ще доведе до истинска защита на
потребителите и регулиране на взаимоотношенията между туристите и
хотелиерите. Последните според нея често са жертва на недобросъвестни
чуждестранни туристи, които ги клеветят, за да получат обезщетение.
Председателят
на БХРА Благой Рагин призова да се помисли за отмяната на ДДС в туризма
в европейски мащаб като част от антикризисните мерки. Той настоя да има
фонд за подпомагане на хотелиерите, чиито хотели са пред завършване, но
които поради глобалната иконоческа криза не могат да ги достроят. Ирена
Георгиева от АБТТА припомни, че още през 2007 г. асоциацията бе
инициатор на дискусия за заблуждаваща реклама на авиокомпаниите при
продажбата на билети. Още пролетта на 2009 г. според нея европейските
органи ще излязат с оценка на състоянието на авиационния пазар. Димитър
Попов, управител на Пингуин Травел заключи, че българското
законодателство е на светлинни години от европейското по отношение на
защита на потребителите. Според него не са гарантирани правата им при
фалит на туроператори или на трета страна в договора като
авиокомпаниите например. В европейските държави съществуват специални
гаранционни фондове, които позволяват дори при фалит на туроператора
техните туристи да бъдат върнати в страната без проблем, докато в
България за това можем само да мечтаем, подчерта той.