Софийска градска прокуратура проверява скандална поръчка в енергетиката, на Електроенергийният системен оператор, научи Фрог нюз от разследващи. Става дума за това, че поръчката за транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори е възложена през август м. г. на фирма, която няма опит в тази специфична дейност.
Оказва се, че единственото основание да се възложи тази дейност на „Стройинжинеринг-В” е предложената за услугата ниска цена. Оттам насетне следват странни факти, които са направили впечатление на държавното обвинение. Първото е, че фирмата не може да докаже нужния оборот от 60 хиляди лв. Освен това няма опит в бранша, а и регистрираното в смолянското с. Баните дружество, е с 10 хиляди лв. капитал и приходи от 7 бона. Установено било, че фирмата няма и необходимата техника, с която да прекара тежащите между 55 и 70 тона трансформатори. Имало условие да не се използват подизпълнители, което още повече усъмнило СГП. Заради това, още при първия опит да се прекара техниката през октомври, станал огромен инцидент. Тогава трансформаторът се сгромолясал и се повредил. Цената му е между 800 хиляди и 1 милион лева. Като по чудо нямало човешки жертви.
Държавните обвинители реално нямат претенции към фирмата, която се управлява от 22-годишен младок, защото както те напомнят, не е луд този който яде зелника, а този, който му го дава. Любопитното е, че дружеството е регистрирано точно по времето, когато се е провел конкурса. Магистратите се чудят, защо експертите от Електроенергийния системен оператор са се спрели на „Стройинжинеринг-В”, пренебрегвайки собствените си правила и изисквания. Предполага се, че един от първите, който ще бъде извикан да даде обяснения е шефът на отдел „Силови трансформатори” Георги Косев. Твърди се, че неговата дума имала сериозна тежест при определянето на фирмите, извършващи подобни услуги.
Държавното обвинение ще нищи и други въпроси, свързани с инцидента, като например: Защо трансформатора се е товарил в 20 часа, след като на площадката не дават да се рабати до късно? Защо са допуснати работниците да товарят, след като никой от тях не е имал нужната 5-та група за безопасност. Списъкът с въпроси, на които прокуратурата ще търси тепърва отговор, е доста дълъг. След това ще се прецени кой трябва да понесе наказателна отговорност.