НОВИНИ


БСП против да се работи по анонимни сигнали за корупция

0 5028 15.07.2015
БСП против да се работи по анонимни сигнали за корупция

Правната комисия разгледа проекта на Закона за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности.


Сред акцентите в закона е създаването на Национално бюро за предотвратяване на корупцията. То обединява Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (БОРКОР) и звеното в Сметната палата, което приема и проверява имуществените декларации.

 

По този начин се създава необходимата връзка между функциите по проверка на имуществените декларации, установяването на конфликт на интереси и изготвянето на тази основа на анализи за оценка на риска. Това обединяване на функции е важно, тъй като конфликтът на интереси често е в основата на необяснимо обогатяване на съответните лица, пише Нюз. бг.

 

На свой ред данните от проверките дават емпиричен материал за анализи с практическа насоченост. Предвидено е Националното бюро да се ръководи и да се представлява от директор, който се подпомага от заместник-директор.

 

Директорът и заместник-директорът се назначават и се освобождават от президента по предложение на Министерския съвет. Функциите на Националното бюро са две основни групи: оперативни - свързани с приемането и проверката на декларации за имущество и интереси и осъществяване на проверка на имущественото състояние и на производство за конфликт на интереси, и аналитични - по изготвяне на анализи и методологии и разработване на антикорупционни мерки.

 

Изрично е предвидено, че изготвените от Бюрото анализи и предложения за антикорупционни мерки се предоставят на компетентните органи, които са длъжни да се произнесат по тях и да информират Бюрото за предприетите мерки. Това е гаранция, че аналитичната дейност на Националното бюро няма да бъде подценявана - какъвто проблем съществува по отношение на работата на Центъра за превенция ипротиводействие на корупцията и организираната престъпност.

 

Важно правомощие на Националното бюро е възможността му да иска от съда разкриване на банкова тайна.

 

Филип Попов от БСП се обяви срещу това да се разглеждат от бюрото анонимни сигнали. Щели да се подават анонимки с цел разрешаване на личностни конфликти.

 

Вицепремиерът Меглена Кунева поясни, че настоящата дифузна система за проверка на корупция е довела до това, че 70% от нарушенията падат. Повече от 70% от проверките са за ниски длъжности, стана ясно още от думите й. В Полша, Словения и Литва антикорупционният орган е едноличен.

 

Кунева изтъкна, че няма да се политизира родния орган за борба с корупцията. Тя е готова да приеме предложенията на отделните формации между първо и второ четене.

По отношение на анонимните сигнали Кунева подчерта, че имало методи, по която да се разглеждат сигналите.

 

Според опозицията не е ясно какво ще стига до съда. Левицата очаква към обвинението да завалят чисто политически сигнали.

 

Ноевият ковчег е построен от аматьори, "Титаник" е построен от професионалисти и знаем съдбата му, намеси се и патриотът Емил Димитров. Според него всичко е въпрос на гледна точка. ПФ подкрепят проекта на кабинета.

 

Според вносителя МС законопроектът отговаря на необходимостта от създаване на по-ефективен механизъм за противодействие на корупцията по високите етажи на властта, намерила отражение и в препоръки, съдържащи се в докладите на Европейската комисия за напредъка на България по Механизма за сътрудничество и проверка.

 

Основната цел на проекта е да създаде работеща система за проверка на имуществените декларации и за установяване на конфликт на интереси чрез създаването на нов единен антикорупционен орган.

 

Законът се основава на два действащи закона - Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни и други длъжности и Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Запазени са основните постановки на тези закони, като в същото време са предложени съществени нови разрешения и е прецизирана значителна част от разпоредбите с оглед установени проблеми в практиката по тяхното приложение.

 

Предложена е дефиниция на понятието „корупционно поведение" за целите на закона, а именно поведение, при което в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето получава облаги, водещи до незаконно увеличаване на неговото или на свързани с него лица имуществено състояние, или изпълнява възложените му правомощия или задължения по служба при условията на конфликт на интереси.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама