ИНТЕРВЮ


Епископ Тихон: Ако си тръгна от храма „Св. Ал. Невски“, значи е започнала корупционна практика /Втора част/

21 10454 19.08.2015
Епископ Тихон: Ако си тръгна от храма „Св. Ал. Невски“, значи е започнала корупционна практика /Втора част/
Епископ Тихон

Приемам много позитивно идването на Вселенския патриарх Вартоломей у нас през есента, защото много българи ще видят духовник, какъвто нямат, но искат да имат. И ще си кажат: Абе, не всички попове са гадни. Този ефект ще го има със сигурност. Това каза пред Фрог нюз Тивериополският епископ Тихон, председател на църковното настоятелство на патриаршеската катедрала “Св. Александър Невски”. Ето какво разказа той :


- Ваше Преосвещенство, идват ли при вас политици да се изповядват за греховете си?


- Само един политик е идвал да се изповяда. Но мен не ме интересува кого е излъгал или какво е откраднал. Най-важното е да каже какво го гложди. Веднъж доведе съпругата и двамата си сина. Единият живееше с приятелката си на семейни начала и аз казах, че това не е редно. Все едно да взимаш шоколадови бонбони от кутия и по средата да решиш, че вече не ти харесва. Не може така. Казах каквото мисля и след месец се ожениха. Имало е случаи, в които по време на изповед съм казвал на жени: Чакайте сега, това изповед ли е или кандидатствате за станете светица? Много от тях просто идват да се хвалят. Тези политици, за които питате, те са хора, израснали в една атеистична среда. Апелирал съм много пъти, че трябва да знаят нещо за своята си вяра, но те все не намират време. Иначе са много внимателни. Срещаме се по приеми с председатели на НС, партийни лидери. Странно е, но най-много ме ухажват комунистите. Около мен само такива. Защо и аз не знам. 


- Разбрахте ли какво най-много гложди политиците?

- Нищо не ги гложди и това е най-голямата беда.

- Готов ли сте лесно да им простите?

- Това не бих го казал публично. Ние сме длъжни да прощаваме, защото на нас няма да ни се прости. Този, който не може да прощава, той не е в състояние да върви напред. Не могат да печелят хора, които не са губили. Но аз, когато прощавам някому, трябва да си давам сметка дали му помагам или не. Ако той знае, че му прощавам, без дори да ми е поискал прошка, тогава му вредя. Защото си казва: Той е християнин, той ще ми прости. И следващият път пак ще го направи. Нека го гложди отвътре, докато реши да поиска прошка. Но не, за да бъде унизен, а да достигне до съзнанието, че всеки един от нас има нужда от нея. Но да дам прошка без да ми се иска, не.

- Тази есен у нас ще дойде Вселенският патриарх Вартоломей. Какви са очакванията за тази визита?

- Убеден съм, че моите събратя няма да я оценят. Вселенският патриарх прави нещо, което смятам за особено положително. Поддържа добрия тон между православните християни и католиците. Само тогава може да има диалог по между ни. Без него няма да ни се размине. Ако той не се състои, не зная как ще живеят следващите поколения. Важно е да се покаже, че християнската вяра не е само ходене на църква, хубаво пеене и стоене с наклонена глава, мислейки си, че изглеждаш по-благочестиво. Вярата е нещо, което е ужасно необходимо на човека. Казвам го не за да си увелича "клиентелата" на храм-паметника ”Св. Александър Невски” или на църквата въобще. А защото ме боли за тези хора. Ако съзнателно не се занимават с нея, те попадат в капаните на врачки, баячки и т. н. Да не говорим за агресивни мисионери, които идват в България. Виждате как бившите протестантски цигани се превърнаха в последователи на радикалния ислям. В България няма място за чужда пропаганда. Много се гордея с това, че Българската православна църква никога не е имала мисионери. Защото мисионерството всъщност е едно нахалство. Отиваш някъде и казваш: В каквото си вярвал до сега е пълна лъжа и измама. Оттук нататък ще ти кажа как стават нещата. Няма да ходиш бос, но ще си купуваш обувки, които ние ще внасяме. Няма да ходиш гол, а ще си взимаш дрехи, които пак ние ще ти внасяме отвън. Мисионерството, от облагородяване, се превръща в икономическо заробване. Нас никой няма право да идва и да ни учи. Този, който ни помага да бъдем истински православни християни, е добре дошъл. Колкото и да критикувам моята си църква, не давам друг да я напада.

- И все пак какво очаквате да се случи след посещението на Вартоломей?

- Идването му е позитивно, защото много българи ще видят духовник, какъвто искат да имат. И ще си кажат: Абе, не са всички попове са гадни. Този ефект ще го има със сигурност.

- Мислите ли да поискате нещо?

- Аз съм човек, който не мога за себе си да искам. За това не ставам за владика. Просто бих му казал, че се радвам, че го има. И да се постарае, за да има кой да дойде и след него, да не е сам. Иначе той съвет от мен няма нужда. Молитвата ми ако му помага, ще я има. Ще го поощря в инициативата му Европа да бъде дом на двете християнства, които живеят братски по между си. Още когато избраха папа Бенедикт 16, казах пред радио Ватикана, че нито ние ще искаме да сме католици, нито те ще станат православни. Но е недопустимо да не можем да разговаряме по между си и да ни е забранено да се обичаме един друг. Още в Рим използвах едно изказване на Свети Викентий Лерински , който беше казал, че по важните въпроси трябва да има единство, по маловажните свобода, но във всичко трябва да има братска любов. И аз поисках: Нека да започнем от братската любов.След това лесно ще имаме свобода по маловажните въпроси. И накрая да поръчаме единството на богословите. Сега богословите живеят от това да изтъкват разликите. Един диалог, в който всеки иска да потвърди собствената си правота, не води до никъде. Диалогът е в това да разберм защо ние всъщност не се разбираме. Католиците имали непогрешимост на папата. А пък ние имаме непогрешимост на Светия Синод. Това обаче не пречи на Синода да вземе едно решение, а на другия ден противоположно. Е, когато е сбъркал, непогрешим ли е?! При папата това не може да се случи. Всяко следващо негово изказване, не противоречи на предишните. Но пък и той непогрешим ли е?

 

- Защо църквата скочи срещу йогата?

- Защото на някой може да му е хрумнало, че така може да се профилира. До този момент църквата се е произнесла по три въпроса- за донорството, за гей парадите и за йогата. Това е. Не е редно да се пробутват на децата източни религии като спорт или здравословни упражнения.

- Но хората практикуват йога за здраве. Какво лошо има в това?

- Йогата е пипалото, с който се опипва дали може да се възприеме едно учение, което е много различно от нашето религиозно виждане. Много често чувам хора да разказват какви са били в предишния си живот. Очевидно, ако се вярва на това, някъде трябва да се произвеждат нови души. И забележете, никой не казва, че е бил мръсник, убиец, лъжец или проститутка. Изкарват се принцеси, графини, смели бойци и т. н. Питат ни какво мисли църквата за Дънов и за баба Ванга. За Дънов, няма какво да се произнасяме. Той е друга религия и не е наша работа. За баба Ванга ние - не знаем. Църквата не мисли, църквата знае или не знае.

- Как е възможно църквата да заклеймява гей парадите, след като виждаме какво се случва между обитателите на манастирите?

- Точно така. Духовниците могат да изкажат съжаление, че още имаме да се борим с това изкушение. Но когато казват, че са против нещо, трябва да кажат защо го правят. Вредите за личностите и обществото няма да изброявам, но да се престане с това “друга сексуална ориентация”. По какво се ориентират, хич и не искам да питам, че е срамота. Коректното определение би било;”хора с друго полово самоопределение”.

 

- Управляващите обещаха да дадат 20 млн. лв., за да се справите с влагата в храм-паметника „Св. Ал. Невски“. Свършиха ли ви работа тези средства?

- Още нищо не са дали, но обещаха, че ще го направят. От Светия Синод ми написаха писмо, в което ми казаха да не взимам никакви решения, докато не се съберат на заседание, а това става веднъж на Синя луна /смее се/. Когато аз съм им писал, те не ми отговарят. Ако ги чакам тях, трябва сега да съм на 15 г. и като стана пак на 70, може и да сме свършили работа. Ние трябва да кажем на премира Бойко Борисов за какво са парите, като преди това е необходимо експертите да се произнесат какво е нужно да се направи в храма.

- Взимайте ги тогава тези експерти и решавайте въпроса.

- Светият Синод каза, че няма аз да решавам, та дори и експертите да не ми искат пари. Те щели да кажат. Ами решавайте, призовавам ги аз. Тази година как ще похарчим 10 млн. лв , кого не се знае кой ще сложи диагнозата и каква ще бъде терапията. Ще се бавят нещата и като чуете, че са ме махнали оттам или аз съм подал оставка, значи започва корупционна практика. Няма да позволя на някой да си пробутва свои хора. Ако притежават качества и са възможно най-добрите –моля, заповядайте. Но Светият Синод не ми разрешава дори да направя Консултативен съвет. Исках в него да включа представители на съюза на архитектите, ректора на Строителния университет, учени от БАН, служители от министерство на културата, и т. н., които просто да дават идеи. Но ми казаха: Ти Консултативен съвет не можеш да правиш.

- Наясно ли сте откъде идва влагата в храма?

- Криптата е толкова голяма, колкото е църквата „Св. Ал Невски“ по площ. Стените в подземието са били изолирани, когато настаниха криптата там, за да не пропускат влага, с цел да се пазят иконите. Тази влага, обаче пропива нагоре, защото градежът е зидария. Ако беше камък, нямаше да е така. Катерейки се влагата нагоре, тя преминава над зеления цокъл в храма и започва да избива по стенописите. Разтваря по пътя си и част от хоросана.

- Какво е решението?

- Решение, според специалисти засега е да се махане изолационния слой на Криптата. Казват, че тези стени трябва да дишат. Иконите ще трябва да отидат в галерията. Аз съм против това подземие, защото какво се получава всъщност: ние горе се молим на иконите и се покланяме, а долу, видите ли,  те са изкуство. 

 

- Догодина Вартоломей след 12 века свиква за първи път Свят и Велик Събор на православната църква. Какви са надеждите ви за това значимо историческо събитие?

 

- Надеждата ми е, че отивайки там, участниците ще осъзнаят важността на този събор и няма да правят църковно-политически ходове, а ще се замислят как да направят, така че православието да стане това, което ние всички искаме да бъде.
Всъщност като стана дума за това ми дойде една идея. Бих препоръчал на патриарх Вартоломей гласуванията да бъдат тайни и всички да гласуват. Защото на този етап решението е всяка църква да има един общ глас. При това положение няма да се случи нищо. Ще бъде „Преоблякъл се Илия, погледнал се, пак в тия“. При това положение няма нужда да ходим всички там. Защо да го правим? Ще се свържем по скайп, ще гледаме какво става след това патриарх Неофит ще каже: Моите гласуват така. И толкоз. Гласът и причините на тези, които са например против няма да се чуе. Ако например във всяка църква е взето решение “да” с 51% и така е във всички други, не означава, че е единогласно, а че 49% от епископите не са съгласни. После питам се, вътре в църквите тайно ли ще се гласува, или някой ще вдига флумастер. Дано Бог ни даде сили и разум.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама