"Ако има някаква държава, тя не би трябвало да позволява ситуацията, при която в страната с най-ниски доходи се плаща най-много за дизелово гориво." Такова е общото мнение на софийските шофьори, които следят с интерес ситуацията с цената на горивата.
Дизелът в България е най-скъп спрямо останалите държави-членки на Европейския съюз, ако се отчита цената преди облагането на горивото с ДДС и акциз, сочат официалните данни на сайта energy.eu, който обобщава информация от всички страни от ЕС. Към 12 август стойността на дизела, която се изчислява на база цената на производител/вносител и надценката на бензиностанциите, е била 0,658 евро на литър, сочат данните. Средната стойност за съюза е 0,531 евро, или с близо 24% по-ниска. Веднага след България по скъп дизел се нареждат Малта и Гърция, а най-евтин - 0,398, е в Австрия. В част от останалите европейски страни обаче данъците и таксите са по-високи, така че крайната цена на дизела по бензиностанциите в 11 от тях превишава тази у нас.
"Тази държава не мисли за нас. Нека се задействат и да направят нещо, а не само да дават изявления как ще пломбират по бензиностанциите", казва за БГНЕС възрастен мъж. Все пак има и добра новина - в резултат на високите цени на дизела мъжът все по-често ходи пеш.
"Предполагам, че цените се влияят от световния пазар, а не от местния. Ние не сме производители и предполагам е въпрос на данъчно облагане и акциз", коментира жена, след като паркира автомобила си в центъра на София.
"Обяснявам си положението с монопол, това е всеизвестна истина", споделя друг мъж пред своята кола, която се движи с дизелово гориво. Близки хора до правителството си правят каквото искат и това продължава с години и при други управляващи, категоричен е той. "За качеството нямам думи", добавя мъжът като подчертава, че зарежда само от големи вериги бензиностанции и особено през зимата е имал големи проблеми с качеството на горивото, така че не е правилно обвиненията да се хвърлят само на малките бензиностанции.