България не може да има две рафинерии, въпреки че граничи с Дунав и Черно море и те позволяват строежа на такива, каза по БТВ депутатът от Патриотичния фронт Емил Димитров-Ревизоро.
Обикновено рафинериите се правят до море или река, за да може да е удобно за доставки. България обаче е твърде малък пазар за две рафинерии. Тук липсва дистрибуция и няма как да се избие инвестицията. Освен това горивото и без друго може да дойде само от едно място, Русия, обясни той.
Наличието само на една рафинерия не означава задължително монопол и високи цени, напротив - би следвало цените да са по-ниски. Голям проблем, който оказва влияние върху тях, са митническите складове, които често са с неуреден статут. Монополът държи хранилищата на горивата в България. Касае се за около 2 милиарда лева, които остават в монополистите. Много трудно Комисията за защита на конкуренцията би се изправила срещу такава сума. Предпочита да не вижда проблема и да си вземат заплатите, а държавата е тази, която трябва да разбие монополът, каза Ревизоро.
Когато някой собственик на бензиностанция даде висока цена на горивата, всички се нареждат до него, въпреки че имат различна печалба. Цялата печалба се генерира от много малка група хора и по никакъв начин КЗК не е казала: „Вие сте монополисти, вие не сте”, защото има бензиностанции, които нямат бази и там горивото ще е по-скъпо, но има бензиностанции, които имат. Горивата се превозват от едно място до различни точки в страната. Това означава, че транспортните разходи са различни. Едно гориво от „Лукойл” да го доставиш от базата на 20 км е едно, цената е много по-ниска, друго е да го доставиш от Констанца, поясни още той.