ИНТЕРВЮ


Ген. Стефанов: Президентът и премиерът живеят във виртуален свят

61 20096 11.09.2015
Ген. Стефанов: Президентът и премиерът живеят във виртуален свят
Ген. Стефан Стефанов

Президентът и премиерът са се изключили от проблема с бежанците и живеят в своя виртуален свят от „европейски ценности“ и „магистрали“. Митеран казваше: "Управление, което не кара хората да мечтаят, е обречено". Дали ДПС не вижда в бежанците нов електорат? За политика и сигурност разговаряме с военния разузнавачген. Стефан Стефанов. Той е кандидат за кмет на столичния квартал "Младост".


- Г-н генерал , да започнем с актуалния въпрос за бежанците. От войната в Сирия ли бягат те, икономически имигранти ли са, или просто започва едно голямо преселение на народите към по-богатите и устроените държави?

- Убеден съм, че основната причина е първата. Поне по отношение на Сирия. Да се върнем няколко години назад г-н Бучков, преди началото на т.нар. „арабска пролет“, кой бягаше от Сирия, Либия, Египет, Тунис и т.н. ? Точно обратното. Колко българи напираха да намерят работа в тези страни и да получават валутна заплата. Някой да е чувал сирийски или либийски граждани масово да се изнасят в западните страни, с цел осигуряване на по-високи доходи. Вие сте прав, в случая става въпрос за „бежанци“, за „бежански поток“, за „масово преселение“, но по принуда. Изборът на тези нещастни хора е насилствено предопределен. Това е една човешка трагедия, с неизмерими в най-новата ни история мащаби и за съжаление, с изключително опасни последици. Парадоксът е, че тя е предизвикана преднамерено от САЩ и някои нейни арабски съюзници, които предварително са знаели и са очаквали подобен сценарий на последвалите събитията. В основата са геополитически им интереси и това много добре се знае от всички обективно мислещи хора.         

- Според министъра на отбраната Николай Ненчев България е остров на спокойствието в момента благодарение на мерките на правителството. Как виждате бежанския проблем свързан със страната ни в близко бъдеще?

- Препоръчвам на уважавания министър Ненчев да чете по-задълбочено информациите, които получава от подчинената му разузнавателна служба и да й вярва. Освен това да се съобразява с отговорностите на длъжността, която заема и да не се вслушва в оптимистичните оценки на ярко оцветеното ни политическо държавно ръководство на страната. Изключително съм разтревожен от безотговорното поведение на външния ни министър. За президента и премиера не говоря – те просто са се изключили от проблема и си живеят в своя виртуален свят от „европейски ценности“ и „магистрали“.

Водещи експерти по националната сигурност на съседни страни – Гърция, Турция, Румъния и Сърбия се обединяват в оценките си за нарастващите рискове пред балканските държави. Не можем да бъдем остров на спокойствие, когато първоначалното определено количество бежанци, от около 500-600 души само за няколко седмици нарасна на над 2000 души. По мое мнение, до края на годината, заедно с нелегално преминалите, реално можем да очакваме около 4 000 души. Опасността не е в количеството, г-н Бучков. Страховете ми са продиктувани от манталитета на тези бежанци. Прав е известният ни общественик д-р Михайлов в оценката си, че най-малко две опасности произтичат за България от бежанския поток – „оръжието на експлозива“ и „оръжието на демографския взрив“.

- Имате предвид, че заедно с бежанците в България да влизат и действат и кадри на Ислямска държава?

- А защо не ? Попитайте шефовете на специалните ни служби. Досега са арестувани и екстрадирани няколко арабски граждани, със съмнения за съпричастност към ИДИЛ. Но, обърнете внимание – по сигнали на натовски разузнавателни служби. Как са попаднали на наша територия ? От къде са минали ? А ако нямаше искане от страна на партньорите ни и бяха останали в страната ? Не бива да се осланяме обаче само на превантивните действия на службите ни. „Мигрантите“, както ги нарича един бивш външен министър, трудно ще бъдат интегрирани, в обозримо бъдеще, към нашите условия за живот. Възможностите, от пребиваващите от години в страната ни бежанци някой да приеме идеологията на ИДИЛ, са напълно реалистични. Не говоря за няколко, само за някои. Според мен за София е напълно достатъчен един.

- В тази връзка, според Вас, има ли клетки на ИД в съседните страни – Македония, Босна и Херцеговина? Как ще коментирате мнението, че ако излезем от военната организация на НАТО, опасностите от ИДИЛ ще станат по-малко.

- НРС и Служба "Военна информация" разполагат с подробна и изчерпателна информация по отношение на посочените балкански страни. Аз отговарям еднозначно – има. За справка прочетете последното интервю на специалиста по исляма на Балканите Алекс Алексиев.

Разбирам смисъла на въпроса Ви за НАТО, в контекста за заплахата към националната ни сигурност от участието ни в съвместни учения. Не мисля. Но бих поставил въпроса така. Какво печелим от постепенното ни, грубо казано, „интегриране“ на България със САЩ. Поне такава е мисията на последните ни няколко министри на външните работи. Изумен съм от нашата щедрост и себеотдаване, в замяна на която не получаваме никаква гаранция срещу ИДИЛ. А трябва да си поискаме. И ако имаме министри патриоти – ултимативно.       

- Имаме ли все още някакви кадри на военното разузнаване в Близкия Изток. Преди години можехме да се похвалим с това. Партньорските служби в НАТО оцениха ли това наше постижение. Имаме ли достатъчно арабисти в служба «Военна информация», които да изпълняват задачите с необходимия обем и качество? Разкриването на досиетата ще затрудни ли максимално работата в този регион?

- Според Бърнард Шоу „Най-трудно е да се отговори на въпрос, чийто отговор е очевиден“. Военното разузнаване присъстваше, до преди няколко години, индиректно и директно, във всички кризисни региони по света. Смея да твърдя, че е имало страни, където единственият официален представител на България е бил служител на СВИ. Службата има едно постоянно, изключително отговорно задължение – да гарантира сигурността и опазването на военните ни контингенти зад граница. Аз съм изключително удовлетворен, че въпреки превратностите с кадровия състав на службата, не е допусната жертва или сериозно нараняване на военнослужещите ни зад граница, което е безспорен успех на офицерите от СВИ. Това се дължи и на професионалната им подготовка, както и на подбрания сътруднически апарат, който сами разбирате, не живее в Банкя.

По отношение на досиетата, ще кажа само, че има няколко личности, в т.ч. и депутати, които след време ще бъдат осъдени. Възможно е някой да избягнат тая съдба поради доказани психически отклонения или други ментални проблеми.

- Вие дълги години сте били в ръководството на военното разузнаване. Как ще коментирате решението на Министерството на външните работи да не се даде коридор на руски самолети  да прелетят през България за Сирия. Наистина ли в това министерство са получили данни от службите, че тези самолети пренасят не хуманитарна помощ, а оръжие? Не бяха ли смешни думите на военния министър, че може и да унищожим тези самолети, ако нарушат въздушното ни пространство?

- Решението е недалновидно. Не искам да съм краен в оценката си. Министерство на външните работи носи изцяло вина за поредния гаф, сътворен еднолично, повтарям еднолично от външния ни министър. Мисля, че службите ни са били подведени от една друга могъща служба с недостоверна информация.

- Имате предвид ЦРУ ?

- Вие го казахте.

- Защо недостоверна ?

- Защото при тях това е негативна практика, за съжаление понякога със сериозни последици – Афганистан, Ирак, „арабската пролет“ и т.н. Според един от бившите дългогодишни ръководители на ЦРУ Джордж Тенет – една от основната и постоянна задача на ЦРУ е да разграничи „реалното от въображаемото“. След неговата смяна вероятно този казус е пренебрегнат. Но ролята на нашите служби, в конкретния случай, е също под въпрос.

- Предстои да се приемат законите за НРС и Военното разузнаване в Народното събрание. Като човек врял и кипял в тези работи какво бихте посъветвали депутатите, които работят по тях и имате ли някакви конкретни предложения като професионалист и експерт в тази област?

- Да затворят вратата пред политиката и да открият простора пред професионализма. Има някакъв необясним страх сред представителите на Реформаторския блок и отделни членове на ГЕРБ от възможностите на военното разузнаване. В един от вариантите на  законопроекта имаше предложения то да бъде сведено от стратегическо на оперативно ниво, с чисто армейски функции и задачи. С преднамерена цел в последната му редакция е внесена поправка ръководството му да бъде осъществявано от министър-председателя, следван от министъра на отбраната и началника на отбраната. Малко много ще му дойде на премиера, дори и за неограничените чудодейни възможности на настоящия, непосредствено да ръководи две външно разузнавателни служби. Ролята на новата длъжност инспектор и при двете служби е заредена с предварително заложени конфликти и противоречия, което ще даде негативни отражения върху психологическия климат сред личния им състав. Въобще налице е един стремеж за политически контрол и запазване на лоялност, което неминуемо ще се отрази на качеството и обективността на крайния продукт – информацията   

- Смятате ли, че ДПС трябва да продължи да съществува като етническа партия. Прогнозата е на кметските избори да стане втора политическа сила.

- Вътрешната политика е оценка на реалностите, а външната – на приоритетите. ДПС е парламентарно представена партия и има своето място във вътрешнополитическия ни живот. Доколко е етническа, има си съответните държавни органи, които могат да преценят това. Озадачават ме някои признаци, които подсказват, че в нейното ръководство има представители, които желаят под шапката на ДПС да преминат и други малцинства, например ромското население. Положително е отношението им и към бежанците, които възнамеряват да останат у нас. Дали ДПС се разтваря за нов електрорат преднамерено, ще разберем скоро…
- И накрая – какво ви накара да се кандидатирате за кмет на големия софийски квартал «Младост». Кажете три неща, които ще направите, ако седнете на кметския стол?

- Желанието да променя статуквото. Да предложа управление, което не само да измени, а и да преобърне представата на хората за собствената им значимост. Мото на кампанията ми е в „В защита на най-висшата ценност…“. Човекът, обикновеният гражданин е в центъра на моята предизборна платформа. Трите основни приоритета в нея са в тази насока. Създаването на общинска администрация, която да бъде призвана,  не да властва а да служи на съгражданите ми; превръщането на Младост“ в привлекателно място за работа и живот на младите хора, което означава разширяване на социалната подкрепа по отношение на ползването на общински жилища, детски ясли  и детски градини, училища и т.н. и всеобхватно задоволяване потребностите на младите майки, чрез промяна на враждебната за тях среда – разбити тротоари, изтрита пътна маркировка, мръсни и опасни детски площадки и т.н. На трето място бих посочил възвръщане на самочувствието и издигане достойнството на сънародниците ми, служили и отдали живота си за Отечеството.

 Отделният жител на район „Младост“ може да не знае името на кмета на гр. София, но лично ще познава кмета на „Младост“, а той неговите проблеми или нерешените въпроси в жилищния блок, където живее.

- Не е ли твърде амбициозно ?

Не считам за неизпълнимо. Спомням си думите на покойния френски президент Митеран – „Управление, което не кара хората да мечтаят е обречено“. В „Младост“ хората заслужават да живеят с мечти.

- Благодаря Ви, г-н генерал!

- И аз благодаря. Пожелавам на многобройните читатели на Фрог Нюз здраве, кураж и дръзновение.

Интервю на Красен Бучков
Ген. Стефанов помоли да отбележим, че оттовори на въпросите ни като частно лице, неангажиращо с нищо институции или държавни учреждения.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама