КЗК има права да влиза в дружествата и да проверява, да глобява, но не съумява да използва своите правомощия, заяви по БТВ ексминистърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков. Компаниите може да бъдат глобявани с 10% от годишния си оборот. Ако КЗК искрено иска да намери отговор на въпросите си, има възможност да го получи.
У нас съдията, който дава разрешение за влизане, може да се обади и да предупреди този, който ще бъде проверяван, съобщи Трайков.
Всички ние можем да съдим по косвени белези - горивата постоянно са в челната тройка в Европа по скъпотия; с 40 ст. дизелът ни е по-скъп от австрийския. Или дизелът у нас се продава много скъпо, или някой пречи на вноса, допусна Трайков. Органите, които правят антимонополни разследвания, трябва да установят всичко това. В предишен анализ КЗК установила, че акцизните складове, където отиват горивата, са в ръцете на две компании, но имената им били търговска тайна. При всички положения обаче са бивши държавни дружества. Не мисля, че е държавна тайна кой държи складовете. Но това не променя нещата. Трябва КЗК да констатира, че има злоупотреба с господстващо пазарно отношение и да наложи санкции.
Това е свободен пазар, теоретично и трябва да се спазват правилата на конкуренцията, ако не - КЗК като лошо ченге санкционира - това е механизмът, разясни той. Правителството би могло да проведе по-активна политика, държавата би могла да използва част от резерва за намеса на пазара; през август, когато е голямото стригане по време на отпуските, е перфектния момент. Държавата би могла сама да е оператор на акцизни складове, за да са нормални цените там. Споразумения със съседни държави също биха помогнали - да се зарежда от акцизни складове в други страни. Само България и Гърция нямат такива споразумения, посочи той.
По темата за Турски поток той коментира, че пазарната логика диктува, че когато имаш съществуващо трасе, по-евтино за пренасяне на газ, няма нужда да строиш по-скъпи тръби. Цената на Турски поток би била такава, че само лихвите по кредитите ще са равни на транзитните такси, които плащат сега.