ИНТЕРВЮ


Ив. Константинов: Изкривената действителност води ежедневно до фалити

24 8229 21.01.2009
Ив. Константинов: Изкривената действителност води ежедневно до фалити

Държавна политика към БДЖ тотално изкривява транспортния пазар; тя предоставя преференции за всички клиенти, вкл. и за тези, които не се нуждаят от тях, казва за Frognews.bg собственикът на „Юнион Ивкони“.


 

Ивайло Константинов е собственик на компанията за автобусен транспорт „Юнион Ивкони“ от 1992 г. Председател е на Съюза на автобусните превозвачи от 2006 г. Президент е на волейболния клуб „Марек - Юнион Ивкони“. Малко след като се заговори за икономическата криза у нас, компанията реши да започне специална кампания, която кръсти "Да пропътуваме през кризата" и обяви преференциални цени за редица социални групи.

 

интервю на Ана Кочева

 

- Как се появи идеята за кампанията “Да пропътуваме през кризата”?

– След като анализирахме евентуалните ефекти на кризата върху нашите потенциални клиенти, стигнахме до извода, че те са сред най- застрашените от нейното въздействие. Имайки ясната представа, че студенти, ученици, пенсионери, инвалиди значително ще свият месечния си бюджет за транспорт, решихме, че е разумно независимо от този факт, да им предоставим възможността да не ограничават социалните си контакти чрез лишение от пътуванията.

– Обича ли да пътува българинът, или е в плен по–скоро на максимата „Моят дом е моята крепост”? И пътува ли българинът по време на криза?

– Да, българинът обича да пътува и показателен е фактът- задръстените входове на големите градове в неделя вечер. За огромно съжаление обаче хората, които създават тези задръствания не са нашите клиенти. Аз вече споменах, коя е нашата таргет група, За нея от значение е всяка спестена стотинка и те пътуват не за удоволствие, а при необходимост. Мечтая за деня, когато в нашата страна ще има средна класа, която ще избира не цена а качество.  

– Какви са намаленията и кои са основните социални групи, към които са насочени те?

– Учениците, редовните студенти, инвалидите и възрастните хора над 60 г. ще получат 40% намаление от редовната цена на билета както за страната, така и за чужбина. Младежите до 26 г. и задочните студенти – 20%, а всички граждани, неотговарящи на тези условия, но изпратили попълнен талон в централата ни ще получат 10% намаление. Механизмът за получаване на клиентска карта е супер елементарен. Попълват талона, който могат да намерят във всички наши офиси или в интернет страницата ни, и заедно с документ, доказващ правото на гражданина за съответното намаление, го изпращат на адрес гр. София, ул.”Цар Иван Шишман” 17 и до 30 дни ще получат на посочения от тях адрес клиентската си карта. autobus_ivkoni1.jpg

– Всеизвестен факт е, че на нашенеца трудно се угажда. Когато се прави по–дълго пътуване в един автобус се сблъскват различни желания – за пускане или спиране на климатика, за намаляване или засилване на музиката, за чалга или не. Как се осъществява балансът във вашата фирма? Как успявате да се справите с разнородните желания?

– Както се казва клиентът винаги има право. За съжаление обаче българските пътници очакват много по-големи права от европейските. Наистина разбираме финансовите усилия на голяма част от пътуващите, за да реализират едно пътуване, но все пак те винаги трябва да имат предвид, че правилата за пътуване трябва да се спазват, защото в един автобус пътуват много пътници и без спазване на реда пътяj ще им се види дълъг. Конкретно при нас всеки пътник трябва да получи информация за правилата в аванс, още при покупката на билет, а ако те не го устройват, пътува с друга компания. Въпреки това много хора разчитат на компромис, като се позовават на нечие обещание, но нали ако всичко е идеално ...  

– Кампанийна ли е инициативата „Да пропътуваме през кризата”. Какво ще стане, когато кризата отмине?

– Винаги нашата компания се е стремяла да предоставя по-достъпни услуги за социално слабите слоеве от населението и никога няма да променим политиката си в тази посока.

- Кои са най натоварените дестинации и сезони?

– Най-натоварените в национален мащаб са дестинации, отстоящи до 30 км. от големите градове, защото се ползват ежедневно за трудова миграция. За съжаление по-дългите линии са катастрофално празни. Средната за страната плътност е под 30%, при положение, че 50% е критичния минимум. В бранша се допусна свръхконкуренция, което е пагубно за по-немощните фирми, особено като се има предвид и факта, че големите предлагат и по-високо качество, често на по-ниска цена. Иначе лятото е сезонът с по–голям пътникопоток.

- Автобус или влак?

– Естествено, че няма да кажа влак. Та автобусите са нови, бързи, комфортни а вече и почти безплатни, за съжаление железницата е далеч от конкуренцията, жалко само, че ежегодно гълта стотици милиони левове на всички нас- данъкоплатците.

- Като че ли железницата не ви е любимата тема?

– Не само, че не ми е любима, но ми е и болна, защото погрешната според мен държавна политика по отношение на БДЖ, тотално изкривява транспортния пазар. Нима е допустимо в една пазарна икономика някой да продава под себестойност, а впоследствие да компенсира загубите си с пари от държавния бюджет? Каква е тази търговска стратегия, която предоставя преференции за всички клиенти, включително и за тези, които не се нуждаят от тях? Коя здрава компания може да си позволи да превозва ежедневно хиляди пътници безплатно /без билети, чрез символично заплащане на кондуктора във влака/? Знаете ли, че тази изкривена действителност води ежедневно до фалити десетки български пътнически автомобилни превозвачи?  

– Не ви ли притеснява бъдещето, когато и в България ще се появят нискобюджетни самолетни компании и ще „дръпнат” клиенти?

– Нискобюджетните самолетни компании са такива само за 5-10 места в самолета. За всички останали са по- скъпи от останалите. Все пак те са търговски дружества. Категорично не се притеснявам от тях, защото всеизвестно е, автобусният транспорт е най-евтиният , а при къси разстояния и най-бързият транспорт. Притеснявам се от нелегалните превозвачи и подобия на търговски дружества като БДЖ.avtobus_ivkoni.jpg

– Добре, каква е реалната цена на един автобусен билет от София до Бургас напр.?

– В България пътуват същите автобуси като в Германия, нашата техническа поддръжка е по–скъпа от немската, заради вносните части. Плащаме по-високи лихви, по-скъпи такси за автогарово обслужване, по-скъпо гориво, длъжни сме да изпълняваме десетки нормативно изискуеми процедури, заради които назначаваме безброй служители, вече плащаме почти същите заплати на шофьорите като европейците, биваме обирани ежедневно от нелегални превозвачи и в крайна сметка цените са ни на 1/3 от европейските. По европейски цени отсечката София- Бургас трябва да струва 32 евро, а по български е 26 лева./с отстъпката нашите клиенти ще пътуват за 15, 60 лв./

– А как оцелявате при това положение?

– Оцеляваме като дотираме от други търговски дейности с надеждата, че и на нашата улица ще изгрее слънце. Така да се каже инвестираме в бъдещето.

– Как изглежда според Вас ситуацията „идеалният пътник в идеалния автобус”?

– Идеалният пътник е този, който ще предпочете автобуса съзнавайки, че си спестява един работен ден шофиране, а идеалните автобуси можете да ги видите в гаража ни.  


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама